משבר בהיסעים: תלמידי החינוך המיוחד עלולים להישאר בבית בספטמבר

דודי גיל, מנכ״ל ארגון חברות ההסעה בישראל צילום: יחצ

חברות ההיסעים וההסתדרות מזהירות: "ללא פתרון – לא נוכל להפעיל את ההסעות בשנת הלימודים הקרובה"

שיתוף פעולה תקדימי בין ארגון חברות ההיסעים לאיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות יוצא לדרך – בניסיון למנוע שיתוק מערך ההסעות לתלמידי החינוך המיוחד. לטענת הצדדים, ללא מנגנון הצמדה לעלויות במכרזים מול הרשויות, עשרות אלפי נהגים יפסיקו את עבודתם, ו־300 אלף תלמידים עלולים להיפגע כבר בספטמבר.

בזמן שמערכת החינוך טרם סיימה את השנה הנוכחית, הסכנה לשיבוש חמורה דווקא בכל הנוגע להיערכות לשנה הבאה. החברות הפרטיות שמפעילות את מערך ההסעות לחינוך המיוחד מתריעות: אם המדינה לא תעדכן את מנגנון ההצמדה במכרזים – השירות ייפסק.

הטענה המרכזית: המכרזים שמנוהלים על ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות אינם כוללים סעיף "התייקרויות", המתייחס לשינויים במחירי הדלק, אחזקת הרכבים ועלויות השכר לנהגים – המהווים כ־75% מההוצאות של המפעילים. לפי נתוני הארגונים, מאז 2020 חלה עלייה של כ־30% בסל העלויות, ללא כל התאמה בתשלום מהמדינה.

סרוסי: לא נוכל להפעיל שירותי הסעה

יו"ר ארגון חברות ההיסעים, ניסים סרוסי, התריע:

"חברות ההיסעים נשחקות, ואם המצב יימשך – הן כבר לא יוכלו לספק שירותי הסעה לתלמידים בשנת הלימודים הבאה. מדובר בפגיעה ישירה בזכותם של תלמידי ישראל להגיע ללימודים. אנחנו לא רוצים להגיע למצב של קריסה"

בכנס השנתי של ארגון חברות ההיסעים שהתקיים לאחרונה הוסיף יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה, עו"ד אייל ידין, כי על המדינה להתעורר ולהיכנס לתמונה מיידית, וכי אם לא יהיה שינוי, לא יהיה מנוס מהפעלת צעדים ארגוניים.

תקציב הוקצה – אך נתקע

לפי נציגי הענף, הממשלה כבר הכירה בצורך לעדכן את המנגנונים והקצתה תקציב ייעודי לפיצוי החברות. אולם בשל היעדר מנגנון הצמדה רשמי במכרזים, התקציב "נתקע" ברשויות המקומיות ולא הועבר בפועל.

הנהגים על סף נטישה

בענף ההיסעים מועסקים כ־20 אלף נהגים ונהגות – שמובילים מדי יום תלמידים לחינוך המיוחד, עובדים וחיילים. השחיקה הכלכלית, לדבריהם, כבר הביאה לעזיבת עובדים, ובקרב החברות שוררת תחושת ייאוש.

הדרישה המרכזית של הארגונים: פתיחה מיידית של מו"מ מול משרדי הממשלה, וקביעת מנגנון אוטומטי לעדכון שכר ההסעה בהתאם לעלויות בפועל – כמו שקיים בתחומים אחרים בתחבורה הציבורית.

ללא פתרון, ייתכן שמאות אלפי תלמידים ימצאו את עצמם – כבר בספטמבר – בלי דרך להגיע לבית הספר.

"צריך לפתור את אי הסדר הזה, ולעגן את הדברים בחקיקה ובמרכזים – לטובת העובדים, המעסיקים, והציבור – כולם", סיכם  סרוסי.

בעוד ההסתדרות וחברות ההיסעים נאבקות על זכויות הנהגים ועל עתיד תחום ההסעות, יש מי שכבר מסתכלים קדימה וחולמים להשפיע מבפנים. באשדוד, בני הנוער עלו השבוע על כיסאות קבלת ההחלטות והוכיחו שיש עתיד למנהיגות מקומית צעירה.

דודי גיל, מנכ״ל ארגון חברות ההסעה בישראלצילום: יחצ
דודי גיל, מנכ״ל ארגון חברות ההסעה בישראל.
צילום: יחצ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

תפריט נגישות