חודשיים בלבד אחרי הזינוק הדרמטי: אזהרה מעליית מחירים נוספת בסוף יוני • מכתב דחוף לשרת התחבורה מירי רגב: "פוגעים בחלשים ביותר" • ומה עם ההנחות שמגיעות ולא מתקבלות?
הפורום למאבק בעוני שיגר הבוקר (שני) מכתב דחוף לשרת התחבורה מירי רגב בדרישה לעצור את העלייה הצפויה במחירי התחבורה הציבורית בסוף החודש – עדכון שמתבצע מדי שנה על פי מנגנון הצמדה למדדים כלכליים.
בחודש אפריל האחרון התייקרו המחירים בשיעור דרמטי של 33%, כחלק מיישום רפורמת "צדק תחבורתי". כעת, על פי הצו הקיים, צפוי עדכון נוסף שייכנס לתוקף ב־25 ביוני. לטענת הפורום, ההתייקרות הקודמת לא בוצעה כחלק מהמנגנון החוקי אלא במסגרת הרפורמה – ולכן כל עלייה נוספת תהווה פגיעה כפולה באזרחים שמתקשים לשרוד.
"אנשים חיים בעוני – וזו הדרך היחידה שלהם לנוע"
במכתב מדגיש הפורום כי התחבורה הציבורית מהווה כלי מרכזי עבור אנשים החיים בעוני לניהול חיי היומיום ולהנגשת זכויות. התחבורה הציבורית מהווה אמצעי משמעותי למוביליות חברתית ולצמיחה כלכלית וחברתית. הפורום מזהיר כי ההתייקרויות הקשות בכל המצרכים החיוניים במדינה מקשות במיוחד על מי שחי בעוני, בעוד עליית מחירי התחבורה הציבורית מתבצעת בשיעור גבוה במיוחד. מפניות שמקבל הפורום מהשטח עולה התלות המשמעותית שיש לאנשים החיים בעוני על תחבורה ציבורית, לטענתם, העדויות שמגיעות מהשטח מבהירות את עומק הפגיעה: "עליית המחירים גורמת לאנשים לחשוב פעמיים לפני שהם מחליטים לצאת מהבית."
הנחות – אבל רק למי שהמערכת מזהה
מעבר לדרישה למנוע את העלייה הצפויה, מעלה הפורום בעיות בהטמעת מערכת ההנחות הקיימת. לטענתם, ישנן אוכלוסיות זכאיות להנחות שאינן מקבלות אותן בשל בעיות טכניות במערכת. הארגון מציע לפעול להעברת מידע אוטומטי מהמוסדות השונים אל משרד התחבורה, בייחוד מהביטוח הלאומי, כדי לפתור בעיה זו.
במכתב מציע הפורום להרחיב את קטגוריות הזכאות להנחות ולכלול מקבלי קצבת מזונות מהביטוח הלאומי, שמקבלים סכום זהה לקצבת הבטחת הכנסה אך אינם זכאים להנחות בגלל מבנה המערכת. כמו כן, הם מבקשים לכלול גם מקבלי דמי אבטלה מהביטוח הלאומי, שלטענתם נמצאים במצב של ירידה משמעותית בהכנסות וזקוקים לנסיעות רבות לחיפוש עבודה ולהתייצבות בלשכת התעסוקה.
הפורום מסיים את מכתבו בקריאה ישירה לשרת התחבורה להכניס שינויים ברפורמת "צדק תחבורתי" ולמנוע העלייה הנוספת במחירי התחבורה הציבורית, ומדגיש כי מדובר בצעד חיוני למניעת פגיעה נוספת באוכלוסיות החלשות ביותר במדינה.
בעוד אזרחים בישראל מתמודדים עם יוקר מחיה וקשיים בתחבורה יומיומית, במערכת הביטחון עוסקים בזירה שונה לגמרי – אך לא פחות בוערת: חיזוק ההרתעה מול שלוחות איראניות בזירה הימית.
