הרבי מליובאוויטש בטרמינולוגיה עכשווית: "לא קיימת מציאות חילונית – יהודי הוא בן וחלק מגוי קדוש"
במכתב נדיר מאגרות הקודש, הרבי מליובאוויטש מבטל את השיח המבחין בין "חילוני" ל"דתי", ומבהיר: ההגדרות הללו שגויות מעיקרן. לדבריו, כל יהודי הוא קדוש בעצם מהותו, גם אם עוסק בענייני חול.
המכתב שמבקש לשנות שפה ומבט
הרבי פותח בהתייחסות ישירה לביטוי "חילוני", ומביע תמיהה עמוקה על השימוש בו:
"…אתייחס לביטוי במכתבו, שנשנה בכמה מקומות, ביטוי אשר תמיד עורר את תמיהתי, כוונתי לניגוד ״חילוני ודתי״…"
לדבריו, הביטוי הזה אינו רק טעות לשונית, אלא גם טעות מהותית:
"…הרי המושג ״חול״ ניגודו הוא ״קודש״. ואין כוונתי רק לדיוק בדקדוק השפה, כי אם ובעיקר לדיוק בתוכן…"
ימות החול – לא ניגוד לקודש
הרבי מסביר כי גם בימות החול, אין הבדל באמונה או בהשקפת העולם לעומת שבת קודש – אלא רק באופן ההנהגה:
"שמזה מובן גם התוכן, שאין כל חילוק באמונות ודעות והשקפת עולם וכו׳ בין ימות החול ובין יום השבת קודש, כי אם רק בהנהגה של ימות החול – ובלשון התלמוד, עובדין דחול – וההנהגה ביום אשר קדוש הוא למנוחת נפש אמיתית ולשביתה ממלאכות גשמיות, ועל אחת כמה וכמה חומריות שאז האדם בדרך ממילא מקדיש זמנו לענינים רוחניים ולחיים הרוחניים בכלל.
…איני מאמין שיש מבני ובנות ישראל מי שהוא 'חילוני' במובן שמשתמשים בו עתה, כלומר 'מציאות חילונית', שהרי הוא בן וחלק מגוי קדוש, אלא שיש מהם עוסקים בעניני חול, ויש מהם עוסקים בעניני קודש, ויש מהם עוסקים, בסגנון הידוע, בחולין על טהרת הקודש."
המכתב, שנכתב בלשון עדינה אך תקיפה, אינו מותיר מקום לספק: הזהות היהודית אינה ניתנת לחלוקה מלאכותית בין "חול" ל"קודש", משום שכל יהודי – במהותו – קדוש.
המאבטח מהדסה מואשם: רצח אישה הרה בשבוע ה- 39 – ושרף את גופתה
