משבר הקורונה: יש מי שמתכנן את תהליך היציאה ויש מי שמבצע
משבר הקורונה הכניס יזמים רבים ובעלי עסקים למשבר. למעשה, כנראה שאף אחד מאיתנו לא זוכר מצב כזה מעולם: המשק נעצר בחריקת בלמים ביום אחד. אפס פעילות בכל המשק, בכל המדינה בחלקים גדולים בעולם.
אבל יש גם צד אחר. המשבר של כולנו הוא ההזדמנות של היזמים האמיתיים. יש מי שיושב בבית וממתין שיקבל פיצוי, אולי הולך להפגנה או שתיים, מדבר הרבה על המצב ובעיקר צופה בבינג', כי אין מה לעשות, ויש את מי שמבין שהמשבר הוא הזדמנות. שבשגרה צרכנים ועסקים נוהגים לרכוש שירותים מאותם ספקים והמשבר נותן הזדמנות לגרום להם לשנות הרגלים, לתת מענה שונה, להוכיח שניתן לבחון ספקי שירותים אחרים, כאשר היזמים האמיתיים כאן עבורם בטוב ובעיקר ברע.
נכון שמצב הרוח הכללי הרבה פחות טוב, ונכון שצרכנים מוציאים הרבה פחות, ונכון שיש את כל הסיבות להיכנס למגננה ולחסוך בהוצאות ולהמתין שיהיה טוב או לסיוע מהממשלה ולבכות על מר גורלנו. אבל את הרע כולנו מכירים ואנו לא צריכים עוד שיסבירו לנו כמה רע.
הקורונה תסתיים וצרכנים ישובו לקנות.
כבר היום ניתן לקבל מחירי פרסום מצויינים וכבר היום ניתן להציע שירותים מעולים לעתיד, ואולי יותר מהכל היום פשוט כדאי להיות יצירתי: בעלי מלונות בארץ שיודעים שהטיסות לחו"ל ירדו יכולים למכור חופשות עתידיות, מסעדות יכולות למכור שוברים (מוזלים) לארוחות בהמשך (כי מי מאיתנו לא מתגעגע למסעדה טובה). בעלי מכוני כושר יכולים לתת הדרכות חינם או בתשלום סימלי מרחוק ולתת לעובדיהם פרנסה מתוך ידיעה שחלק ממי שהיום רוכש בזול שירותים של אימון מרחוק ישמח להגיע לאותו מקצוען לאחר שיתאפשר ולרכוש שירותים במחיר מלא.
הורי לימדו אותי שאת ה'לא' יש תמיד ואם מנסים לפעמים מצליחים. את אסטרטגיית היציאה לא צריך לתכנן. את אסטרטגיית היציאה צריך לבצע כבר עכשיו, כי הראשון לשוב לעבודה יהיה הראשון לגייס לקוחות חדשים, יהיה הראשון לבלוט, יהיה הראשון לקדם את העסק שלו
נכון – זה מסוכן, נכון – זה לא הגיוני לעבוד עכשיו ולהעסיק עובדים, להשקיע בשיווק, אבל מי אמר שלהיות יזם זה הגיוני? המעז מנצח והיציאה מהקורונה היא כבר עובדה קיימת.
הכותב מנהל משרד יחסי ציבור וסוכנות דיגיטאל www.ofirpr.co.il