בשורה לצפון: אייר חיפה המריאה מנמל התעופה חיפה
בטקס חגיגי שהתקיים אתמול (ראשון) בנמל התעופה הבינלאומי חיפה, הכריזה חברת אייר חיפה על תחילת פעילותה המסחרית. מדובר בחברת התעופה הראשונה המבוססת בצפון, והראשונה שהוקמה בישראל מזה 30 שנה. הטיסה הראשונה יצאה לנמל התעופה רמון באילת בנוכחות שרת התחבורה תא"ל (במיל') מירי רגב, מנכ"ל רשות שדות התעופה שרון קדמי, ראש עיריית חיפה יונה יהב, ומנהל הנמל מאיר כהן, ומייסדי החברה.
השקעה משמעותית בנמל התעופה חיפה
במסגרת אירוע ההשקה החגיגי, צפו המוזמנים בטקס ההסלנה המסורתי של מטוס החברה טרם המראתו לנמל התעופה רמון. שלושת מטוסי החברה, שהוצגו בעמדות החנייה הסמוכות לטרמינל, משקפים את ההשקעה המשמעותית של החברה בצי המטוסים החדיש והמתקדם בישראל.
לקראת תחילת הפעילות המסחרית הושלמו בנמל התעופה הבינלאומי בחיפה עבודות תשתית בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, שכללו שיפוץ מקיף של מסלול ההמראה, שדרוג מערכות התפעול והכשרת חניות נוספות. בנוסף, הותקנו עמדות בידוק ביומטריות לטיסות בינלאומיות.
חזון חדש לענף התעופה בצפון
מייסדי אייר חיפה, ניר צוק ומיקי שטרסבורגר, הציגו את חזון החברה להנגיש את תחום התעופה לתושבי הצפון ולאפשר שירותי טיסה נוחים, בטוחים וזמינים. החברה מציעה טיסות יומיות לאילת במחיר של החל מ-189 ש"ח וטיסות ללרנקה במחיר של החל מ-49 דולר. בינואר 2025, יחל לפעול קו חדש לאתונה שיציע טיסות חמש פעמים בשבוע (בימים א', ב', ד', ה', ו') במחיר של החל מ-149 דולר לכיוון.
ניר צוק, ממייסדי אייר חיפה: ״כשמקימים חברה חדשה, ולא משנה אם זו חברת הייטק, חברת תעופה, בנק או פרויקט נדל"ן – תמיד חייבים שותפים. אין דרך לעשות את זה לבד. שותפים הם לא רק אלה שחולקים איתך את הדרך, אלא גם אלה שמאמינים בחזון שלך. בחברת תעופה, לדוגמה, הדבר הזה נכון במיוחד. כבר ביום הראשון הבנו שעלינו לגייס את תמיכתם של הרגולטור, משרד התחבורה וכל הגורמים הרלוונטיים. הגענו שלושה חבר'ה ואני, לפגישה עם מנכ"ל משרד התחבורה והצגנו בפניו חזון – להקים חברת תעופה מחיפה. המנכ"ל מיד האמין ברעיון. הוא אפילו לקח את היוזמה והציג אותה לשרה, וגם היא התלהבה והביעה אמון מיידי. זה היה רגע מכונן – לראות איך רוח המפקדת מדביקה את כל המעורבים במיזם. כולם התגייסו, והחזון התחיל לקרום עור וגידים. בסופו של דבר, הצלחה של פרויקט תלויה לא רק בך, אלא גם באנשים שמוכנים להאמין ולהירתם איתך לדרך.״
מיקי שטרסבורגר, ממייסדי אייר חיפה: "זהו רגע היסטורי ומרגש במיוחד עבור תושבי הצפון ועבור אנשי אייר חיפה. לאחר המתנה ארוכה והיערכות מקיפה, אנחנו גאים להתחיל בפעילות סדירה מנמל התעופה הבינלאומי בחיפה. ברצוננו להודות למשרד התחבורה, לרשות שדות התעופה, לרשות התעופה האזרחית, לעיריית חיפה, לרשות הארצית לתחבורה ציבורית, לחברת נמלי ישראל ולכל השותפים הרבים שלנו שתומכים, מלווים ומשקיעים כדי להבטיח פעילות תעופתית ברמה הגבוהה ביותר מחיפה. התמיכה והאמון שקיבלנו מהציבור והרשויות מחזקים את מחויבותנו ותקוותנו לספק שירותי תעופה נוחים, בטוחים ונגישים לתושבי אזור הצפון ואילת, ולהפוך את חלום התעופה מהצפון למציאות יומיומית."
תשתיות תחבורה מתקדמות
במקביל לפתיחת הקווים החדשים, חברת אגד תשיק את קו 100, שיחבר את תחנת מרכזית המפרץ לנמל התעופה בחיפה במרווחי זמן של 30 דקות. החיבור התחבורתי המשופר יכלול רכבת, אוטובוסים, מטרונית ורכבלית.
שיתוף פעולה ממשלתי ותמיכת הרשויות
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב הדגישה: "אני מברכת את 'אייר חיפה' על הצטרפותה לענף התעופה הישראלי, אשר שומר על שמיים פתוחים לישראל וממנה, גם בימים הקשים ביותר. בשנה האחרונה למדנו עד כמה פעילות חברות התעופה שלנו היא קריטית לשמירה על רציפות תפקודית, ועל היכולת להביא ישראלים הביתה בכל מצב. החזרה לפעילות של נמל התעופה חיפה היא עוד צעד בחזרה לשגרה ולצמיחה, ולחיזוק אזור הצפון. אני מאמינה כי בקרוב נראה גם התאוששות בתיירות, ונמל התעופה חיפה יהיה חלק ממנה.
תרומה לכלכלה ולתיירות
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, התייחס להתפתחות האזור כמרכז תיירותי מרכזי: "בממשלת רבין האחרונה שימשתי כעוזרו האישי של שר התחבורה דאז, גדי יעקובי ז"ל, שהיה השר הצעיר ביותר בממשלה, רק בן 39. כאן, בדיוק במקום הזה, עמד אז צריף קטן ורעוע, גרוע יותר מהצריפים שהכרתי בצופים. זה היה נמל הנוסעים ונמל התעופה של חיפה. באתי אליו, לשר יעקובי, ושכנעתי אותו להגיע לכאן. כשהגענו, אמרתי לו: "בוא נסלק את הצריף הזה ונבנה משהו ראוי". כך יצא לדרך התהליך שבסופו נבנה המתחם שאתם רואים היום. ליוויתי את הבנייה לאורך כל הדרך. והנה, עכשיו, כשהשרה מבקשת להרחיב את המקום, להפוך אותו למשהו גדול ומשמעותי יותר, אני יודע שהצפון כולו עומד בפני שינוי דרמטי. הצפון הולך להיות אחר לחלוטין אנחנו שואפים להפוך את חיפה והאזור כולו למוקד תיירות מוביל, עיר שמארחת ומשמשת שער לאזור הצפון כולו. אני מודה לכל האנשים המדהימים שפועלים ללא לאות כדי לחזק את אייר חיפה. יחד נמשיך להוביל את החזון הזה קדימה."
מנכ"ל רשות שדות התעופה שרון קדמי: "השנה החולפת לא הייתה קלה. מלחמת חרבות ברזל הציבה בפנינו אתגרים כבדים, לא רק במובן הביטחוני והאישי, אלא גם במערכות התחבורה והתעופה. נמל התעופה חיפה נאלץ להשבית את פעילותו לזמן מה. חזרתו לפעילות של הנמל מוכיחה שוב את חוסנו של אזור הצפון ואת יכולתו להתפתח ולצמוח, למרות כל האתגרים. אני בטוח שאייר חיפה תוביל אותנו לעתיד שבו חיפה תהיה מרכז תעופתי משמעותי, שמחבר את כולנו לעולם הגדול ולשגשוג כלכלי וחברתי. אנחנו ברשות שדות התעופה נעשה ככל הניתן על מנת לסייע להשיג עתיד זה".
מנהל נמל התעופה בחיפה, מאיר כהן: "היום הוא יום משמעותי וחשוב לחברת אייר חיפה ולנמל התעופה חיפה. אנו גאים ונרגשים לחנוך עידן חדש בתחבורה האווירית בצפון, המסמל לא רק פרק חדש בהתפתחות נמל התעופה, אלא גם הזדמנות משמעותית עבור תושבי הצפון והארץ כולה. בזכות המהלך הזה נוכל ליהנות מנגישות משופרת ומהירה ליעדים נבחרים ולחזק את הקשר בין האזור לעולם.”
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי: ״זוהי בשורה חשובה לעיר אילת, לתושביה ולנופשים בה. אני מאמין שזו רק הסנונית הראשונה. אחריה יצטרפו חברות נוספות שינחתו כאן בשדה התעופה ״רמון״״ אמר ראש העירייה והדגיש את חשיבות הטיסות עבור תושבי אילת המהוות תחבורה ציבורית הכרחית לחולים הנדרשים לטיפולים במרכז, לרופאים שמגיעים לאילת, לסטודנטים, מרצים, אנשי עסקים ועוד. ״נתיבי התעופה האוויריים לאילת מהווים את צינור החמצן של תושבי אילת״ ציין ראש העירייה והדגיש את החשיבות בהגברת הטיסות לאילת גם כדי להפחית את העומסים בכביש הערבה".