מהפכה באקדמיה – אישור בוועדת שרים למסלולי לימוד נפרדים לנשים ולגברים בתארים מתקדמים
הכנסת אישרה היום (ראשון) בוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק חדשנית שתשנה את פני ההשכלה הגבוהה בישראל. ההצעה, שהוגשה על ידי יו”ר השדולה למען האישה החרדית והדתית, ח”כ לימור סון הר-מלך, מאפשרת למוסדות להשכלה גבוהה לקיים מסלולי לימוד נפרדים לנשים ולגברים בתארים מתקדמים. המהלך זוכה לתמיכה רחבה בשל תרומתו לקידום שוויון תעסוקתי ושילוב אוכלוסיות מגוונות בשוק העבודה, תוך שמירה על חופש הבחירה של הסטודנטים.
עקרונות החוק: גיוון, כבוד ושוויון
הצעת החוק מתבססת על מודלים בינלאומיים שמאפשרים הפרדה מגדרית מטעמי דת, תרבות או בחירה אישית. במדינות כמו בריטניה, ארצות הברית ואוסטרליה, מסגרות דומות קיימות ומשרתות אוכלוסיות מגוונות. החידוש בישראל טמון באפשרות להרחיב את יישום המודל לכלל המגזרים, מתוך כוונה לייצר מערכת השכלה גבוהה פתוחה ומותאמת לצרכים מגוונים.
דברי ח”כ לימור סון הר-מלך
ח”כ לימור סון הר-מלך ציינה: “היום עשינו צעד משמעותי למען חופש הבחירה של כל אזרח ואזרחית בישראל. הצעת החוק הזו לא נועדה למגזר מסוים, אלא לכל מי שמבקש ללמוד בסביבה שתואמת את ערכיו ובחירותיו האישיות. אותם גורמים שמתנגדים היום לחוק, התנגדו בעבר גם לפתיחת מסלולים בהפרדה בתואר ראשון. במבחן הזמן לא רק שהמודל עבד, אלא שהוא גם חיזק את הנשים החרדיות שיכלו לצאת לאקדמיה, לרכוש השכלה ולהשתלב בשוק התעסוקה עם שכר הולם. כך כולנו יצאנו נשכרים. אני מודה לשר החינוך יואב קיש על דחיפת החוק החשוב הזה.”
שיפור המערכת האקדמית: הערות המובילות
מנהלת השדולה, מלכהלי בלוי חנוכה, הוסיפה: "לכל אישה ואיש יש את הזכות ללמוד באקדמיה באופן המותאם לאורחות חייו. הצעת החוק הזו מבטיחה שלכולם תהיה אפשרות כזו. זהו צעד משמעותי ליצירת מערכת השכלה גבוהה פתוחה ומגוונת יותר."
ענת גופשטיין, מנהלת השדולה, אמרה: "נשים וגברים מכל סקטור צריכים לדעת שיש להם את האפשרות לבחור במסגרת לימודים שמתאימה להם, ללא מגבלות של מגזר או רקע. ההצעה הזו נותנת לכל אחד ואחת את החופש לבחור, מתוך הבנה שכאשר יש יותר אפשרויות, החברה כולה רק מרוויחה."
תומכי החוק מדגישים כי מסלולי הלימוד הנפרדים יתרמו לשוויון הזדמנויות עבור אוכלוסיות מגוונות ויחזקו את ההשתלבות בשוק העבודה. נוסף לכך, החוק מאפשר התאמה אישית לכל סטודנט וסטודנטית, מה שמביא לעלייה באחוזי ההשתתפות באקדמיה.
אישור הצעת החוק מסמן שינוי משמעותי במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. הצלחת המודל עשויה להוביל להרחבתו גם לתחומים נוספים, תוך חיזוק ערכי הבחירה החופשית והשוויון.