קריסת התיירות בישראל: הנתונים שמספרים הכל

אחד ממלונות פתאל

השפעות מלחמת חרבות הברזל על תעשיית המלונאות בישראל: ירידה חדה בתפוסה ועלייה בלינות מפונים

רקע: שינוי במציאות התיירותית

פרוץ מלחמת חרבות הברזל ב-7 באוקטובר 2023 חולל טלטלה חסרת תקדים בתעשיית המלונאות בישראל. בעוד שבשנים קודמות תעשיית המלונאות הישראלית נהנתה מגידול מתמשך בתיירות הפנים והחוץ, המלחמה כפתה על הענף להתמודד עם שינויים דרמטיים. מלונות באזורים בדרום ובצפון הארץ נסגרו או שינו את ייעודם, והפכו למקומות קליטה לתושבים שפונו מאזורים בסיכון כחלק מתוכנית ממשלתית רחבה.

ירידה בתפוסת חדרים ושינוי בתמהיל הלינות

נתוני ינואר-אוקטובר 2024 מצביעים על ירידה משמעותית בתפוסת החדרים ובמספר הלינות הכולל לעומת השנה הקודמת:

19.5 מיליון לינות במלונות תיירות בארץ, ירידה של כ-9% לעומת 2023.

לינות ישראלים עלו ל-17.8 מיליון, בעוד שלינות תיירים צנחו בחדות ל-1.6 מיליון בלבד, לעומת 7.5 מיליון ב-2023.

פילוח לפי מחוזות: מגמות משתנות

תפוסת החדרים במלונות ירדה ל-62%, לעומת 63% בתקופה המקבילה ב-2023. במקביל, נרשמו הבדלים משמעותיים בין מחוזות:

מחוז חיפה הוביל עם תפוסה של 76%, עלייה משמעותית לעומת 2023.

מחוז הדרום רשם תפוסה של 74.7%, למרות האתגרים הביטחוניים.

מחוז ירושלים סבל מירידה חדה לתפוסה של 44%, לעומת 61% ב-2023.

אוקטובר 2024: נתונים מדאיגים

אוקטובר 2024 היה חודש מאתגר במיוחד עבור המלונאות הישראלית:

1.6 מיליון לינות ישראלים, ירידה מ-2.2 מיליון באוקטובר 2023.

114.7 אלף לינות תיירים, לעומת 323.5 אלף בשנה שעברה.

תפוסת החדרים עמדה על 52% בלבד, ירידה משמעותית לעומת 63% באוקטובר 2023.

לינות מפונים: אחוז ניכר מהפעילות

הנתונים מצביעים על שינוי מהותי בהרכב הלינות בעקבות פינוי אזרחים מאזורי סיכון:

באוקטובר 2023, 43% מלינות הישראלים נבעו מפינוי תושבים, ובחודשים נובמבר-דצמבר 2023 האחוז זינק ליותר מ-80%.

מגמת הירידה נמשכה גם בשנת 2024, כאשר בפברואר נרשמו 69% מלינות הישראלים כלינות מפונים, ובחודשים מאי-יוני ירד האחוז ל-36%.

ירידה במגמת לינות התיירים

לפי נתוני מגמה מותאמים לעונתיות, לינות התיירים בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2024 ירדו בממוצע ב-3.2% מדי חודש. הירידה החדה משקפת את הקושי בשיקום תעשיית התיירות הבינלאומית לאחר המלחמה.

המצב המתמשך מחייב את ענף המלונאות בישראל להתאים את עצמו למציאות החדשה. התמקדות בקידום תיירות פנים, שיפור תנאי האירוח למפונים, ופיתוח פתרונות חדשניים לשיקום תיירות החוץ עשויים לסייע לייצב את הענף.

אחד ממלונות פתאל
צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן