מחירי הדירות ממשיכים לזנק: כמה תשלמו על בית בחיפה ובמרכז?

בחודשים האחרונים חלה עלייה נוספת במחירי הדירות, כפי שעולה מהנתונים המעודכנים של הלמ"ס שפורסמו- היום, ביום שלישי, ה-15 באוקטובר 2024. נתוני מחירי הדירות כוללים דירות חדשות ויד שנייה, ומדד זה אינו מהווה חלק ממדד המחירים לצרכן, אך יש לו השפעה נרחבת על הכלכלה ועל רוכשי הדירות הפוטנציאליים

מדד מחירי הדירות – דירות חדשות ויד שנייה (בניכוי איכות)

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי 2024 – אוגוסט 2024 לעומת מחירי העסקאות של יוני 2024 – יולי 2024, נרשמה עלייה קלה של 0.3% במחירי הדירות. מדד זה משקף את השינוי במחירים לאחר ניכוי של שיפורים באיכות הנכסים הנמדדים, כך שהשינוי בא לידי ביטוי במחירי העסקאות בלבד.

תרשים 1 מציג את השינוי הדו-חודשי במחירי הדירות לאורך 12 החודשים האחרונים, כשהוא ממחיש את המגמות האחרונות בשוק הנדל"ן. חשוב לציין כי הנתונים משלושת החודשים האחרונים עדיין נחשבים ארעיים ועלולים להתעדכן.

תרשים 1

בנוסף, מהשוואה בין העסקאות שבוצעו בתקופה זו לבין התקופה המקבילה אשתקד (יולי – אוגוסט 2023 לעומת יולי – אוגוסט 2024), נמצאה עלייה של 6.3% במחירי הדירות. מדובר בעלייה משמעותית, בעיקר על רקע הירידות שהתרחשו במחצית השנייה של שנת 2023. מאז תחילת 2024, נרשמו עליות שנתיות מתמשכות במחירים, כפי שמוצג בתרשים 2, אשר מתאר את השינויים השנתיים במדד מחירי הדירות במהלך העשור האחרון.

תרשים 2

יש לציין שנתוני התקופה האחרונה בתרשים הינם ארעיים.

מדד מחירי דירות לפי מחוזות

הנתונים על מחירי הדירות בחלוקה למחוזות מציגים תמונה מגוונת יותר. בין החודשים יולי – אוגוסט 2024 לעומת יוני – יולי 2024, נרשמו השינויים הבאים במחוזות השונים:

מחוז ירושלים: ירידה של 0.5%

מחוז צפון: עלייה של 0.4%

מחוז חיפה: עלייה משמעותית של 1.6%

מחוז מרכז: עלייה של 0.4%

מחוז תל אביב: עלייה קלה של 0.1%

מחוז דרום: עלייה של 0.3%

שינויים אלו מוצגים בתרשים 3, אשר מראה את מדדי מחירי הדירות לפי מחוזות במהלך שלושת החודשים האחרונים. גם כאן, הנתונים הארעיים מהווים תמונה זמנית, העלולה להתעדכן בהתאם לעסקאות חדשות שיתווספו.

בהשוואה שנתית לתקופה המקבילה אשתקד, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות, כשמחוז חיפה מוביל עם עלייה מרשימה של 10.2%. מחוזות מרכז וצפון רשמו עליות של 8.8% ו-6.3% בהתאמה, ואילו מחוזות דרום, ירושלים ותל אביב רשמו עליות של 5.7%, 5.1% ו-3.3%.

תרשים 3

מדד מחירי דירות חדשות

שוק הדירות החדשות חווה אף הוא עליות מחירים משמעותיות. מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים יולי – אוגוסט 2024 לעומת יוני – יולי 2024, נרשמה עלייה של 1.3% במחירי הדירות החדשות. במסגרת זו, נצפתה גם עלייה בשיעור העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית, מ-20.0% בתקופה הקודמת ל-22.2% בתקופה הנוכחית.

כאשר מנכים את השפעת העסקאות בתמיכה ממשלתית, נמצא כי מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.5% בלבד. תרשים 4 מציג את התפתחות מדד מחירי הדירות החדשות לעומת מדד מחירי הדירות הכללי במהלך השנים האחרונות, וממחיש את הקשר בין שני המדדים לאורך זמן.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נרשמה עלייה של 3.2% במחירי הדירות החדשות בין יולי – אוגוסט 2024 ליולי – אוגוסט 2023, מה שמציין חזרה למגמת עליות לאחר תקופה של יציבות יחסית.

הנתונים מצביעים על כך ששוק הדיור בישראל ממשיך לרשום עליות מחירים, הן ברמה הדו-חודשית והן ברמה השנתית, עם שינויים מחוזיים מגוונים. מדד מחירי הדירות ממשיך להוות מקור חשוב לניתוח המגמות בשוק הנדל"ן, אך גם מדגיש את ההבדלים בין המחוזות והאזורים השונים בארץ. עליות המחירים בתחום הדירות החדשות, בעיקר בתמיכה ממשלתית, מצביעות על המשך ביקוש גבוה לשוק זה, לצד אתגרים כלכליים עבור רוכשי דירות פוטנציאליים.

יש להמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק הדיור על מנת להבין את הכיוונים האפשריים לעתיד הקרוב, לאור העליות המתמשכות והשפעתן על המשק.

קרדיט: למ"ס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן