אופי כחיסון מפני שחיקה: איך להוביל צוותים גם ברגעים הקשים ביותר

האם אפשר לחשל אופי? זו אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות את הגנרל בדימוס רוברט קסלן, שתפיסת המנהיגות שלו נבחנה לא רק בשדה הקרב, אלא גם בתוך הסערות הפוליטיות של הקמפוסים בארה"ב

ספרם של רוברט קסלן, גנרל בדימוס ופרופסור ווסט פוינט, וד"ר מתיוז, עוסק באחת התכונות הקריטיות ביותר למנהיגות – אופי. בספרם "אופי חזק" הם מציעים מבט מעמיק על חשיבות האופי בחיים האישיים והציבוריים, ומדוע מנהיגים צריכים לחתור לחוסן מוסרי ואינטגריטי כדי להצליח.

מה זה אופי?

במרכז הספר עומדת השאלה: מהו אופי ואיך הוא מתפתח? קסלן ומתיוז מבהירים כי אופי הוא תוצר של בחירות מוסריות יומיומיות, והוא המפתח להצלחה בטווח הארוך. הם מציינים שמנהיגים גדולים כמו אברהם לינקולן ומרטין לותר קינג לא הצליחו בזכות כישרון יוצא דופן בלבד, אלא בזכות האופי החזק שלהם, שכלל יושר, אמפתיה ועקביות.

אופי מול יכולות

בזמן שיכולות אינטלקטואליות וכישורי ניהול נחשבים לחשובים, קסלן ומתיוז טוענים כי אופי עולה על כל כישרון. הם מסבירים שמנהיגים אמיתיים הם אלו שיודעים לקבל החלטות קשות ומוסריות גם בזמנים של משבר, ולא נכנעים לפיתוי של החלטות נוחות או אנוכיות.

חשיבות האמון

הספר מדגיש את התפקיד המכריע של אמון בין מנהיגים לבין הצוות שלהם. קסלן מצביע על כך שבלי אמון, אי אפשר לבנות יחסים משמעותיים או להגיע להישגים ארוכי טווח. חוסן מוסרי ואינטגריטי הם אלה שמביאים אנשים לסמוך על מנהיגים.

אופי כחיסון מפני שחיקה מוסרית

הכותבים מדברים גם על סכנת השחיקה המוסרית שמנהיגים וארגונים נתקלים בה לאורך זמן. הם מציינים כי שחיקה מוסרית היא תהליך הדרגתי בו ערכים ואמות מידה נשחקים. חיזוק של אופי חזק, לפי קסלן, הוא הדרך היחידה למנוע את ההידרדרות הזו.

איך מפתחים אופי?

לפי הספר, אופי אינו תכונה מולדת, אלא משהו שניתן לפתח באמצעות חינוך, משמעת עצמית, ואימוץ של ערכים מוסריים. קסלן ומתיוז מציעים שורה של תרגולים ודרכים מעשיות שבהם ניתן לחזק את האופי האישי ואת האופי של מנהיגים בארגונים.

המבחן האמיתי של מנהיגות

האתגר הגדול ביותר למנהיגים, טוענים המחברים, מגיע ברגעי משבר. במצבים אלה נחשף האופי האמיתי של המנהיג, והוא מה שיכריע אם יזכה לאמון הציבור או ייכשל.

סיפורים מהשטח

הספר עשיר בסיפורים מהקריירה הצבאית של קסלן, בה הוא חלק מניסיונו כאיש צבא, כמו גם ממחקריו של מתיוז, פרופסור לפסיכולוגיה בווסט פוינט. השניים משלבים תובנות מחיי הקרב והאקדמיה כדי להדגים איך אופי עוזר לאנשים להתמודד עם מצבי חיים קשים ומורכבים.

אופי חזק מציע מסר עוצמתי וחשוב במיוחד בעידן הנוכחי של חוסר אמון במנהיגות הפוליטית והחברתית.

בשיא הקריירה הציבורית שלו, קסלן, שכיהן בעבר כמפקד ווסט פוינט, נאלץ לעזוב את תפקידו כנשיא אוניברסיטת דרום קרוליינה בעקבות שערוריית נאום, בו התגלה כי חלקים נכתבו על ידי אחרים. קסלן, בלקיחת אחריות מוחלטת, בחר להתפטר, אף שיכול היה להפיל את האשמה על אחרים. אך מה שמסתתר מאחורי הפרשה הזו, כפי שסבור קסלן, אינו רק המעשה עצמו אלא המאבקים האידיאולוגיים שמתנהלים בשדות הקמפוס.

קסלן לא זר לפוליטיקה. הוא היה מועמד לתפקיד יועץ לביטחון לאומי תחת ממשל טראמפ – ובחירה זו, מבחינת רבים בקהילה האקדמית, הפכה אותו למטרה. בעולם שבו המחלוקות הפוליטיות כה חריפות, האם אפשר היה למנוע את ההתפטרות הזו? או שמא מדובר בביטוי לקרב תרבותי רחב יותר על הדמות המנהיגותית הרצויה?

במהלך הקריירה הצבאית הארוכה שלו, קסלן פיקד על כוחות בשיאן של שלוש מלחמות והיה אחראי על המשרד לשיתוף פעולה ביטחוני בעיראק, מיד לאחר נסיגת כוחות ארצות הברית. שם, בצל האתגרים הצבאיים והפוליטיים, עמד מול סוגיות של אתיקה וטוהר הנשק – ערכים מרכזיים בחזונו לגבי מנהיגות אמיתית.

הספר מעלה לדיון נושאים שמעסיקים לא רק את ארה"ב אלא גם אותנו, כאן בישראל, בעידן שבו שאלות על מנהיגות, יושרה, ואמון ציבורי הן יותר קריטיות מתמיד.
והוא רלוונטי גם לתחום העסקי ולשירות הציבורי.

צילום: יח"צ מטר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן