עסקים בדרום מזנקים, בצפון נאבקים: מה צופן העתיד לחברות בישראל?

בזמן שהעסקים בדרום נהנים מעלייה חדה ושגשוג כלכלי, המצב בצפון ממשיך להידרדר בעקבות ההשפעות הכלכליות של המלחמה, סקר הערכת המגמות בעסקים – ספטמבר 2024 חושף פערים דרמטיים בין המחוזות ומצביע על התחזיות לחודש הבא

מגמות בעסקים – ספטמבר 2024: התאוששות במחוז הדרום, ירידה בצפון

בספטמבר 2024 פורסם סקר הערכת המגמות בעסקים, הבוחן את מצבם הכלכלי של עסקים בישראל. הסקר מתמקד בחודש החולף (אוגוסט), המצב הנוכחי (ספטמבר) וציפיות מנהלי החברות לחודש הבא (אוקטובר שבו אנחנו כבר בתחילתו). הסקר כולל את הערכת המצב הכלכלי של חברות בתעשיות השונות, מדדים מפורטים לפי מחוזות הארץ, וכן מגמות בענפי הבינוי, המסחר הקמעוני, המלונאות והשירותים.

מצב העסקים בספטמבר 2024: התאוששות בדרום וירידה בצפון

מהסקר עולה כי מצבם הכלכלי של העסקים בספטמבר חיובי בכל הענפים, אך כאשר משווים את חודש אוגוסט ליולי 2024, ניתן לראות שמאזני הנטו של מרבית הענפים מצביעים על ירידה במצב הכלכלי, למעט בענפי המסחר הקמעוני.

בבחינה לפי מחוזות, הנתונים מצביעים על מגמה חיובית במחוז הדרום, שם נרשמה התאוששות חדה במאזן הנטו, שגבוה אף מהממוצע הארצי. לעומת זאת, במחוז הצפון נרשמה ירידה משמעותית במאזן הנטו בהשוואה לספטמבר 2023, לפני המלחמה (8 לעומת 22, בהתאמה). הירידה בצפון חדה יותר מאשר בדרום, ונראה כי היא נובעת מהרכב הענפים השונה, כאשר בצפון ישנם עסקים רבים יותר בענפי האירוח והאוכל, הנפגעים יותר בתקופות משבר.

מגמות כלליות לפי ענפים

המאזן הכללי, המורכב מהשוואת ביצועי החברה באוגוסט לעומת יולי, מצביע על ירידה ומעבר לתחום השלילי. בענפי התעשייה, נרשמה ירידה בהיקף הייצור והמכירות, אם כי במספר המועסקים נרשמה עלייה קלה (1.0%). בענפי הבינוי, נמשכת ירידה בפעילות השוטפת ובהיקף העבודות החדשות. בענף המסחר הקמעוני נרשמה דווקא עלייה בהיקף המכירות (3.2%) עם תחזית חיובית לחודש אוקטובר, שבו צפויה עלייה נוספת במספר המועסקים וההזמנות מספקים.

צילום: Andrea Piacquadio באתר PEXELS

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן