המוצרים לחגים התייקרו בצורה חדה: איזה פריטים שברו שיאים?

מראש השנה לראש השנה – הסל שלנו התייקר ב-7 אחוזים

לקראת חגי תשרי, המועצה לצרכנות ערכה בדיקה מקיפה של סל המוצרים הבסיסי, והנתונים לא מעודדים:
העליות הבולטות – השמן זית התייקר ב-39%, העופות הטריים ב-35%, הירקות והפירות ב-25%, הבשר הקפוא והטרי התייקרו ב-10%, גם על הדגים הקפואים נשלם השנה 8% יותר.
כמדי חודש, המועצה לצרכנות ערכה בדיקה חוזרת לסל המוצרים הגדול של 818 מוצרים ממנו הורכב סל של 770 מוצרים הנפוצים ביותר ברשתות. הבדיקה נערכה ב-18.9.2024, שבועיים לפני ראש השנה. מהבדיקה עולה כי אמנם אין שינוי משמעותי בממוצע מול הבדיקה בחודש שעבר ואף נרשמה ירידה של אחוז אחד עקב מבצעי החגים, אולם יש שינוי מובהק לרעה לעומת הבדיקה המקבילה בשנה שעברה שנערכה אף היא שבועיים לפני ראש השנה ב-30.8.23.

בהשוואה לבדיקה המקבילה בשנה שעברה השנה נשלם על הסל כ-7 אחוזים יותר.
הבדיקה נעשית בליווי סטטיסטי של ד"ר אור כץ המכללה האקדמית אשקלון.
הממצאים ממחישים את חשיבות השוואת המחיר על ידי הצרכן בין הרשתות לפני רכישת הסל המשפחתי, כחלק מהצורך לשלוט בעליות המחירים והבחירה לרכוש במחיר הזול ביותר.

אז מה אומר הסקר ביחס לסקר מהשנה שעברה ?

כאמור, במרבית הקטגוריות נשמו עליות כשאת העליות החדות ביותר ניתן למצוא דווקא המוצרים המבוקשים ביותר לחג: העופות, הבשר, הירקות והתבלינים. העליות הבולטות ביותר נרשמו במוצרים המבוקשים לחגים בממוצע בין כל הרשתות בכל הארץ:

  • שמן זית +39% תבלינים +12%
  • מוצרי עוף טרי +35% שימורים +11%
  • ירקות ופירות קפואים +25% דגים קפואים +8%
  • ירקות טריים +20%
  • בשר (טרי וקפוא) +10%
  • את הקפיצה המשמעותית ביותר במחיר עשו העגבניות שמחירם התייקר ב-72%.

הסקר משקף את יום הבדיקה. המחירים נבדקו בממוצע רשתי, כאשר להשוואה נלקחו רק רשתות שהכילו לפחות ~ 80% מסך
המוצרים (הורכב סל של 770 מתוך 812). כאשר מוצר אינו נמצא בכל הרשת, נלקח לגביו המחיר הממוצע של שאר הרשתות שנבדקו .
הנתונים התקבלו משידור נתוני המכירה בפועל ברשתות ותתי רשתות שמשדרות לאתר פרייסז והם כוללי מבצעים ללא מבצעי
אשראי, המשתנים מעת לעת. והמחירים הנכונים ליום הבדיקה המוצג.

איפה הסל הזול ביותר?

מתוך 816  נערכה בדיקה ע"י סל של 770 מוצרים הנפוצים יותר ברשתות.
המחירים נבדקו בממוצע רשתי, כאשר להשוואה נלקחו רק רשתות שהכילו לפחות כ~ 80% מסך המוצרים כאשר מוצר אינו נמצא בכל הרשת , נלקח לגביו המחיר הממוצע של שאר הרשתות שנבדקו.
באופן כללי רשת הזולה ביותר רמי לוי, והיקרה ביותר מגה בעיר הפרש ביניהן כמעט 20% – גדל מול בדיקה קודמת אז היה 18%.
כאשר ההפרש בין הרשת העירונית הזולה ביותר קשת טעמים והיקרה ביותר מגה בעיר -12% – גדל מפעם שעברה אז היה 9%.
ההפרש בין רשת HEAVY דיסקאונט HD. הזולה ביותר רמי לוי והיקרה ביותר קרפור היפר- 4.6% – אין שינוי לעומת בדיקה קודמת.
ההפרש בין רשת הלאו הדיסקאונט (LD) הזולה ביותר מחסני השוק והיקרה ביותר סופר ספיר. (טיב טעם לא נכנסה גם הפעם להשוואה)- 8% (ההפרש גדל, פעם שעברה היה 5%).

המועצה לצרכנות מצהירה:

"סל הקניה לצרכן המשיך ועלה במובהק ביחס לבדיקה לפני כשנה ב- 7%, דבר שפוגע בכלל ציבור הצרכנים. נדמה שחלק מרשתות השיווק, היבואנים והיצרנים כלל לא מתכוונים להתחשב בציבור וכל מטרתם – להגדיל את הרווחים שלהם.
המועצה ממליצה לצרכנים לבצע השוואת מחירים בין הסניפים שנמצאים באזור שלהם, באמצעות האתר "פרייסז" – כלי זמין וחשוב להורדת עלות הסל."

התמרון הקרקעי מתקרב? אלוף גורדין: "המערכה נכנסת לשלב אחר"

אוכל. צילום: עוז אוחיון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן