האם ערוכים לשינוי? גידול דמוגרפי ואיתו האתגרים

ישראל בצמיחה, כ-183 אלף תינוקות חדשים נולדו השנה, תמונת מצב לקראת השנה החדשה: תשפ"ה

לקראת ראש השנה תשפ"ה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציגה תמונת מצב מקיפה של אוכלוסיית ישראל לשנת 2024. אוכלוסיית המדינה נאמדת כיום בכמעט 10 מיליון נפש, כאשר 78.6% מהם יהודים ואחרים, ו-21.4% ערבים. על פי הנתונים, אוכלוסיית ישראל גדלה בכ-118 אלף תושבים בשנה החולפת, ושיעור גידול האוכלוסייה עמד על 1.2%.

בישראל נולדו בשנה האחרונה כ-183 אלף תינוקות ונפטרו כ-55 אלף בני אדם, מה שמותיר גידול טבעי חיובי. בנוסף, כ-33 אלף עולים חדשים הצטרפו לאוכלוסייה, אך לצד זאת, מאזן ההגירה נותר שלילי, עם גירעון של כ-10 אלף תושבים שעזבו את ישראל.

שנת 2023 הציגה תמונת מצב מעמיקה גם בתחומים נוספים, החל מבריאות וחינוך ועד לתחבורה ותרבות. בתחום הבריאות, תוחלת החיים בישראל עומדת על 81 שנים לגברים ו-85.5 שנים לנשים, כאשר סרטן ומחלות לב הם גורמי המוות המרכזיים. כמו כן, שיעור תמותת התינוקות נותר נמוך ועומד על 2.7 ל-1,000 לידות חי.

במערכת החינוך, נרשם גידול מתמיד במספר התלמידים, והתחזיות מצביעות על גידול של 9.7% במספר התלמידים בשנים הקרובות. בסוף שנת הלימודים תשפ"ג, למדו במערכת החינוך כ-1.96 מיליון תלמידים. בנוסף, נרשם גידול גם במספר עובדי ההוראה, כאשר מספרם הכולל במערכת עמד על כ-210 אלף.

בתחום התיירות והשירותים, נרשמה עלייה במספר כניסות התיירים לישראל, שהגיעו ל-3.2 מיליון, בעיקר דרך האוויר. גם תעשיית התיירות הישראלית שגשגה, עם כ-18.4 מיליון לינות במלונות תיירות, שהושפעו באופן משמעותי ממפוני אזורי הלחימה בצפון ובדרום.

בזירת התחבורה, ניכרת עלייה במספר כלי הרכב המנועיים, שמספרם הגיע לכ-4.1 מיליון. יחד עם זאת, מספר תאונות הדרכים רשם ירידה, כאשר מספר התאונות הקטלניות ירד ל-361.

מבחינה כלכלית, המשק הישראלי ממשיך לצמוח עם תוצר מקומי גולמי של 1.88 טריליון ש"ח, אך מאידך, נרשמה עלייה במדד המחירים לצרכן בשיעור של 3% בשנת 2023.

לסיכום, במדינה המטורפת שלנו, שגדלה דמוגרפית ומתמודדת עם אתגרים רבים כמו מלחמה ושאר מצבי קיצון, השאלה שנשאלת, היא: האם אנחנו באמת ערוכים למה שעוד מחכה לנו?

חשודה בהטעיית צרכנים וברשות מתכוונים לבדוק הטלת קנס

קרדיט צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן