מדד אמון הצרכנים לחודש יולי 2024: ירידה מתמשכת באמון הציבור
מדד אמון הצרכנים בחודש יולי 2024 עומד על 26%-, ממשיך במגמת הירידה המתמשכת מהחודשים האחרונים. בערכי המדד ניכר כי הציבור ממשיך להביע ספקות באשר למצב הכלכלי הנוכחי והעתידי. לא חל שינוי משמעותי בארבעת המאזנים המרכיבים את המדד, מה שמחזק את תחושת היציבות הפחותה בקרב הציבור.
מבט על מדדי אמון הצרכנים לאורך השנים
מבט היסטורי על מדד אמון הצרכנים מראה תנודתיות ברורה בעיקר מאז משבר הקורונה בשנת 2020. אז, המצב הכלכלי וההגבלות שהוטלו על המשק השפיעו באופן דרמטי על מדד אמון הצרכנים, שזיגזג בין ערכים שליליים וערכים גבוהים יותר, כשהוא משקף את החששות והתקוות של הציבור. מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל באוקטובר 2023, המדד ירד משמעותית, אך עלה מעט בחודשים האחרונים, תוך כדי שהוא עדיין מצביע על חוסר ביטחון כלכלי.
התפלגות המדד לפי תעסוקה, אוכלוסייה והשכלה
מדד אמון הצרכנים מציג תמונה מורכבת גם בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות. בקרב אלה שאינם מועסקים, ערך המדד עומד על 30%- לעומת 23%- בקרב המועסקים. בקרב האוכלוסייה הערבית, המדד עומד על 39%-, לעומת 22%- בקרב האוכלוסייה היהודית. גם ברמת ההשכלה יש הבדלים: בקרב חסרי תעודת בגרות המדד עומד על 31%-, ואילו בקרב בעלי תעודה אקדמית המדד עומד על 25%-.
מדד אמון הצרכנים היחסי לחודש יולי 2024
מדד אמון הצרכנים היחסי, שנגזר ממדד אמון הצרכנים, עומד בחודש יולי 2024 על 51, ללא שינוי משמעותי לעומת חודש יוני. המדד מחושב יחסית לתקופת הבסיס (מרץ 2011 עד פברואר 2012), והוא מספק תמונה רחבה יותר על תחושת הציבור לגבי השינויים הכלכליים לאורך השנים.
המדד מחושב מאז מרץ 2011 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) והוא מתבסס על סקר חודשי בקרב בני 21 ומעלה. מדד זה אוסף מידע על הערכות הציבור בנוגע לשינויים הצפויים במצב הכלכלי, במטרה לסייע בזיהוי תפניות במצב המשק. המדד משקף את ההפרש בין אחוז התשובות החיוביות לתשובות השליליות בכל אחת מהשאלות המרכיבות את הסקר, כאשר מדד אמון הצרכנים הממוצע הוא ממוצע המשוקלל של ארבעת המאזנים המרכזיים.
לסיכום, המדד לחודש יולי 2024 משקף תחושת חוסר ביטחון כלכלי גוברת בקרב הציבור, בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות ואוכלוסיות עם רמת השכלה נמוכה יותר. המגמה הכללית מצביעה על כך שהציבור עדיין חושש מהעתיד הכלכלי, ובמיוחד מהשלכות המצב הביטחוני והפוליטי המתמשך.