שדה תעופה בעמק יזרעאל: סכנה לתושבים ולסביבה
בדיון סוער שנערך היום בוועדת העורכים, נחשפו פרטים מטרידים על תכנון שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל. התוכנית, אשר מחייבת פינוי של כ-11,000 תושבות ותושבים, צפויה להשפיע לרעה על לפחות 50,000 תושבים נוספים ממפגעי רעש בשלב הראשון, עם פוטנציאל להחריף בעתיד.

במהלך הדיון הוצגו טיעונים בריאותיים, סביבתיים, תכנוניים, כלכליים, תחבורתיים וחברתיים נגד התוכנית. על פי המשתתפים, תסקיר הסביבה שנערך לקראת הדיון לא היה מעמיק מספיק ולא הציג את כל השיקולים להקמת שדה התעופה בעמק.
שיקולים ביטחוניים ונזקים לציפורים
סא"ל (במיל') גיל דייגי, איש חיל האוויר לשעבר, הציג את השיקולים הביטחוניים שהועלו על ידי האלוף גיורא איילנד. דייגי הבהיר כי חיל האוויר לא יוכל להגן על שדה תעופה אזרחי בעמק, במיוחד מאז אירועי השבעה באוקטובר. בנוסף, ד"ר דניאל ברקוביץ', אקולוג וחוקר ציפורים, הדגיש את הסיכון הגבוה להתנגשויות עם ציפורים בנדידה בעמק, שמאיימות על בטיחות הטיסות האזרחיות והצבאיות כאחד.
הבעיות התחבורתיות והסביבתיות
ד"ר סמדר אהרון נחום וד"ר עמירם סטרולוב הציגו את הפערים התחבורתיים בתכנון החלופות השונות. אהרון הבהירה כי התכנית לבניית שדה התעופה אינה מתיישבת עם תכניות אחרות באזור, כמו ייבוש מאגרי מים במעלה הקישון. ד"ר אסנת ארנון, מומחית לאקוסטיקה וסביבה, הציגה את ההשפעות הסביבתיות החמורות של הרעש, והדגישה כי התסקיר הרעש לא היה מעמיק מספיק ולא תואם את התקנים העדכניים.

קריאה לעצירת התכנון
ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור רייכמן, קראה לעצור את התכנון הנוכחי ולתכנן את שדה התעופה בנגב. לדבריה, מדובר בתכנון אסטרטגי שיטיב עם תושבי הצפון והדרום גם יחד. ראש עריית מגדל העמק, יקי בן חיים, הזהיר כי איסור הבנייה לגובה יחסל את העיר מגדל העמק ויפגע בכדאיות הכלכלית של פרויקטים מקומיים.
המשרד להגנת הסביבה הצביע על חלופת אפס, שלא מאפשרת להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל, וציין כי החלופות שהוצגו לא מספקות. כמו כן, עלה בדיון כי משרד החקלאות, ההתיישבות, הנגב והגליל והכלכלה לא התבקשו לתת חוות דעת, על אף שמדובר בנושא משמעותי בתחום אחריותם.
הדיון היום חשף את הבעיות המהותיות בתכנון שדה התעופה בעמק יזרעאל ואת הצורך בחשיבה מחודשת על חלופות אפשריות. תושבי האזור ואנשי המקצוע מזהירים כי התכנית הנוכחית מסכנת את בריאות התושבים, את הסביבה ואת הבטיחות הביטחונית.

תגובה אחת
יש בסיס לטענות נגד הקמת שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל, גם אם חלקן נוטות להגזמה. אולם יש גם נימוקים כבדי משקל בעד שדה התעופה הזה. במאזן בין היתרונות והחסרונות, ובהעדר היתכנות לחלופות אחרות שנבחנו, הכף נוטה בעד הקמת שדה תעופה אזרחי ברמת דוד. עם זאת מתחייבת עדיפות מרבית, ככל הניתן, למיזעור השפעותיו השליליות על סביבתו.