מס מינימלי לתאגידים: ישראל נגד זליגת מסים – איך זה ישפיע על הכלכלה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט, צילום: עוז שכטר, לע"מ

משרד האוצר יישם מס מינימלי מקומי על תאגידים רב לאומיים החל מ-2026

שר האוצר: "צעד חשוב כדי לשמור על האטרקטיביות של מדינת ישראל"

משרד האוצר הודיע כי יפעל ליישום משטר מס מינימלי מקומי (QDMTT) על תאגידים רב לאומיים החל משנת 2026, בהתאם לעקרונות רפורמת המיסוי הבינלאומי של ארגון ה-OECD (Pillar 2). החלטה זו מגיעה כחלק מהמאמצים לשמר את האטרקטיביות של מדינת ישראל עבור משקיעים ותאגידים בינלאומיים.

בעשור האחרון מקדם ארגון ה-OECD את פרויקט ה-BEPS (Base Erosion and Profit Shifting), שנועד למנוע שחיקת בסיס המס והסטת רווחים בין מדינות על ידי תאגידים רב לאומיים. הפרויקט כולל 15 דרכי פעולה ומטרתו למנוע את תופעת "המרוץ לתחתית" של מדינות הקובעות שיעורי מס אפקטיביים נמוכים לתאגידים. במסגרת הפרויקט משתתפות כ-140 מדינות, כולל ישראל.

פרויקט ה-BEPS כולל שני רבדים, כאשר "פילאר 2" נועד להבטיח תשלום מס מינימלי אפקטיבי של 15% על כלל רווחי התאגידים הרב לאומיים בכל מדינה שבה הם פועלים. פילאר 2 כולל שני מנגנונים עיקריים:
התאמה בדין הפנימי לשיעור המס האפקטיבי המינימלי (QDMTT) של 15%.
גביית מס נוסף מחברות אם או חברות אחרות בקבוצה במקרה של מס אפקטיבי נמוך מ-15%.

ב-2021 הודיעה ישראל על הצטרפותה למתווה המיסוי הדיגיטלי ולתוכנית שני הפילארים של ה-OECD. על פי כללי ה-OECD, מדינות רשאיות לבחור את היקף ואופן האימוץ של מנגנוני פילאר 2, כולל אימוץ חלקי. רבות מהמדינות כבר החלו באימוץ מנגנוני פילאר 2 לשנת 2024.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט על אימוץ משטר המס המינימלי המקומי (QDMTT) על הכנסתן של חברות רב לאומיות תושבות ישראל עם מחזור פעילות של 750 מיליון אירו ומעלה, החל מתחילת שנת המס 2026. ההחלטה מבוססת על המלצות הכלכלן הראשי, ראש אגף התקציבים ומנהל רשות המסים, שנשענו על עבודת מטה של דרגי המקצוע.

ההחלטה נועדה למנוע תשלום מס של חברות תושבות ישראל במדינות זרות בגין הכנסה שהופקה בישראל. יחד עם זאת, הומלץ שלא לאמץ בשלב זה מנגנונים נוספים של גביית מס על הכנסת חברות בקבוצה שאינן תושבות ישראל (IIR ו-UTPR). נושא זה ייבחן שוב לאחר תקופת יישום מנגנון ה-QDMTT בישראל.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ציין: "החלטתי היום על הצטרפותה של ישראל ליישום הסטנדרט הבינלאומי שיסייע לשמר את האטרקטיביות של משטר המס הישראלי במציאות המיסוי העולמית החדשה, ותבטיח מניעת זליגת מסים מישראל בגין פעילות מקומית. עמידה בסטנדרטים בינלאומיים מתקדמים היא תנאי הכרחי ליצירת כלכלת שוק חופשי וגלובלי שמובילה לצמיחה ולשיפור איכות החיים שלנו."

הכלכלן הראשי והממונה על הכנסות המדינה, ד"ר שמואל אברמזון: "החלטת שר האוצר על יישום מתווה פילר 2 בישראל תסייע להבטיח סביבה עסקית יציבה ובעלת וודאות לחברות הרב לאומיות שפועלות בישראל."

מנהל רשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ': "ההחלטה משקפת את מחויבות הממשלה לכללי המיסוי הבין-לאומיים ולשמירה על משטר מס אטרקטיבי למשיכת השקעות לפיתוח הכלכלה בישראל."

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "אנו מחויבים להמשיך לפעול לשימור וחיזוק התחרותיות והאטרקטיביות של מדינת ישראל כיעד להשקעות ולפעילות של חברות רב לאומיות."

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט, צילום: עוז שכטר, לע"מ
תמונה של סמוטריץ', לא קשור לכתבה.
צילום: עוז שכטר, לע"מ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן