ניסוי "דרך ערך" עובר לשלב שני: אלפי נהגים יקבלו מענקים כדי להפחית עומסי תנועה
משרדי התחבורה והאוצר, מקדמים בימים אלו את השלב השני של ניסוי התחבורה הלאומי: "דרך ערך", בביצוע חברת נתיבי איילון ובהפעלת חברת פוינטר טלוקיישן בע"מ. "דרך ערך" הינו ניסוי חדשני לניהול ביקושים על-ידי שינוי הרגלי הנסיעה ברכב פרטי, בדגש מיוחד על שעות העומס והגודש בכבישים ולא על-ידי הקמת תשתיות תחבורתיות. זאת, באמצעות מתן תגמול כספי לנהגים ולנהגות.
הניסוי, המתנהל כיוזמה משותפת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר ובביצוע של נתיבי איילון, מלווה על-ידי כלכלנים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב ומבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד.
לשלב השני של הניסוי, המתחיל כעת, יגויסו בהדרגה אלפי נהגים, אשר ברכבם תותקן מערכת ניטור מתקדמת שתתעד נתוני נסיעה כגון מיקום, משך ומועד הנסיעה.
המשתתפים יזכו למענקים כספיים משתנים של עד 2,000 ש"ח בתקופת הניסוי, בהתאם להרגלי הנסיעה שלהם. זאת, במטרה לעודד שימוש מושכל יותר בכבישים ולהקל על העומס בכבישי המטרופולין.
שלב ראשון מוצלח: ניסוי ראשוני הראה ירידה של 10% בנסיעות בשעות עומס
בחלק הראשון של הניסוי, שהסתיים בסוף שנת 2023, השתתפו כ-10,000 מתנדבים. הממצאים משלב זה, בו נאספו מיליוני תנועות ונתוני נסיעה, מצביעים על שינויים גדולים בדפוסי הנסיעה של נהגים המשתתפים בניסוי. אלו עיקרם: • השינוי בהרגלי הנסיעה הוא הדרגתי ומתייצב לאחר כ-10 שבועות מתחילת מתן התמריצים. • השינוי מוערך בירידה של כ-10% בממוצע בנסיעות התורמות לגודש, כגון נסיעות בשעות השיא, נסיעות בין-עירוניות, נסיעות למטרופולין ונסיעות עבודה. • הירידה בממוצע הנסיעות מושגת הן על ידי הפחתת כמות הנסיעות והן על ידי הסטת שעות הנסיעה. • הנהגים שהפחיתו הכי הרבה את נסיעותיהם היו נהגים שהייתה להם נגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית והרגלי נסיעה גמישים, ושתרמו יותר לגודש טרם קבלת התמריצים.
תמריצים כספיים: משתתפים יוכלו להרוויח עד 2,000 ש"ח בהתאם לשינוי בהרגלי הנהיגה
הממצאים בשלב הראשון של הניסוי תומכים בגישה לפיה ניתן לעודד שינוי בהרגלי נסיעה ולתרום להפחתת הגודש בכבישי ישראל על ידי התמריצים הכספיים שנבחנו בניסוי. עם זאת, חשוב לציין כי אין פתרון אחד לבעיית הגודש, המטרה היא לייצר מכלול של פתרונות בתחום ההיצע: קידום מאסיבי של תחבורה מקיימת (נת"צים ושבילי אופניים) לצד עידוד שימוש בתחבורה ציבורית באמצעות כלכלה התנהגותית.
מטרה: הפחתת גודש בכבישים באמצעות שינוי התנהגותי ולא רק השקעה בתשתיות
הצורך בשלב שני לניסוי, נבע מהמלצת החוקרים לחיזוק הממצאים החיוביים שעלו בשלב הראשון של הניסוי וכן הרצון לדייק את הניסוי מבחינה מחקרית ולבחון פרמטרים נוספים, תוך הפקת לקחים ומסקנות מהשלב הראשון מה שיביא גם להפחתת זיהום אויר וסכנות בריאותיות כתוצאה מהרכבים הרבים בכבישים.
תגובה אחת
היי אני נוסע כל בוקר בשעה 7 וחצי מנתיבות לבני ברק לוקח לי בין שעתיים לשעתיים וחצי נסיעה כנל בחזור בשעה 17 מבני ברק לנתיבות
אשמח לדעת אם ואיך אוכל להשתתף בניסוי