הכלכלה השחורה: 5000 ש"ח לאזרח הפסד שנתי למדינה והמהלך החדש

כלכלה שחורה, הפסד עצום למדינה. צילום אילוסטרציה באמצעות בינג בינה מלאכותית - אודי דוד בן דוד

היקפי הכלכלה השחורה בישראל הולכים וגדלים משנה לשנה למרות ניסיונות להלחם בה, בין היתר על ידי חוק המזומן המגביל את היכולת לבצע עסקים בתשלום מזומן בבת אחת ולמרות השיטות החדשות של הרשויות להיאבק בעברייני המס שמצליחים על פי ההערכות לגרום מידי שנה הפסד של 9 מיליארד ש"ח למדינה.

כלכלה חשוכה, המוכרת בעולם בשמות כלכלה תת קרקעית, סוג של עבודה בשחור והעלמת מס, מתייחסת לפעילות כלכלית שאינה מדווחת לרשויות המס ועל פי מחקרים שנעשו בשנים האחרונות ההפסדים למדינה כתוצאה מכך הולכים וגדלים וכשמדובר בעבודה ב"שחור" המדינה למעשה מפסידה מספר פעמים כשלא מועברים תשלום לביטוח לאומי, רשות המסים ודיווחים נוספים.

כלכלה שחורה: " קשה לקבוע סכום מדוייק, מעריכים שמדובר בלפחות 10% מהתמ"ג "

למרות שקשה לקבוע סכום מדוייק של כמה כסף כל אדם מצליח להעלים מהמדינה בכלכלה החשוכה בישראל מדי חודש, הסיבה לכך לטענת גורם המעורה בפרטים היא שאין נתונים מדויקים על היקף הכלכלה החשוכה. אך ההערכות לגבי היקפה נעות בלפחות ב 10% מהתמ"ג הישראלי.

בין השימושים המסוכנים בכלכלה השחורה ניתן למצוא גם את הנושא הביטחוני כמובן, כשבשיתוף פעולה של רשות המסים, היאחב"ל ושירותי הביטחון בארץ המוסד והשב"כ, ניסו לסכל העברות כספים שאמורים היו להגיע לגורמי טרור ובין היתר בפשיטות מתחילת המלחמה ברצועת עזה אותרו מיליוני ש"ח במזומן בבתיהם של מחבלים עזתים.

באחת הפשיטות, לוחמי החטיבה הרב מימדית שהשתלטו על ביתו של בכיר חמאס בג'בלייה הצליחו להאתר בבית 5 מיליון ש"ח במזומן לצד אמצעי לחימה ופריטים חשובים נוספים שהיו בבית. הלוחמים העבירו את הכסף למדינה במהירות אך הוחלט שלא לחשוף את שמו של אותו בכיר שבביתו אותרו הכספים.

כלכלה שחורה כסיוע לטרור - כספי טרור שנתפסו בביתו של מחבל בג'בלייה ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל
כלכלה שחורה כסיוע לטרור – כספי טרור שנתפסו בביתו של מחבל בג'בלייה ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

מאות מיליונים המועברים בין סוחרי סמים לא מגיעים למדינה

כמו כן, ניתן להעריך כי מבריחי הסמים בגבולות מצליחים להעלים מידי שנה מאות מיליוני ש"ח מהמדינה באמצעות כספים המועברים מיד ליד במזומן ללא כל דיווח או מעקב וחלק ניכר מהכסף מועבר לחו"ל וגם השימוש העתידי בו כבר לא נעשה בישראל מה שמביא לפגיעה נוספת בגביית המסים.

נציין שלמרות שעובדים המועסקים ב"שחור" מפסידים כך תנאי רבים וזכיויות הכוללות ביטוח לאומי, ביטוח רפואי, פנסיה, קופות גמל ועוד, אי הודאות לאור השנים האחרונות יחד עם הסנקציות הכלכליות של מדינות אירופאיות וארה"ב שהמדינה משתפת איתם פעולה נגד אזרחים ישראלים הכניסו אנשים לספקות בנוגע לחשיבות הזכויות הנ"ל וחששות שמה הכסף אותו צברו עם השנים, למעשה יירד לטימיון בהחלטה פשוטה שתקבל אישור של פקיד או גורם כלשהו בממשלה שיחליט לשתף פעולה נגד אזרחים המהווים עליו איום פוליטי.

גילוי מרצון: " מקווים ש 2 מיליארד – 3 מיליארד ש"ח ייכנסו לקופת המדינה "

בימים אלו מסתיים הליך עליו שוקדים ברשות המסים במטרה להביא לגילוי מרצון של אזרחים שהעלימו מס, לרבות אלו שמשתמשים במטבעות דיגיטליים, ועל פי ההערכות ברשות המסים מצפים שהמהלך שיימשך עד סוף שנת הפעילות יכניס לקופת המדינה בין 2-3 מיליארד ש"ח מבלי להפעיל הליכי חקירה או אכיפה על הגורמים שהעלימו מס כל עוד שהם יעשו זאת מרצונם החופשי ויחסכו זמן וכח אדם בחיפוש אחר הכספים.

במידה והמהלך יצליח, כך מקווים ברשות המסים, יותר ויותר אזרחים יבחרו למסור את המידע מרצונם החופשי ובתקווה שיפסיקו להעלים כספי מסים איתם משתמשים במדינה לניהול כלכלי תקין למען התושבים.

מפלצות בחסות ההורה – התעללות קשה בפעוטה – המשפטן

 

 

 

2 תגובות

  1. בטח , מה חשבתם ? מיסים מנופחים , לעבוד מחושך עד חושך בשביל חיי מותרות של אליט מצחינה והמשתפ"ים שלהם במוסדות המדינה בתמונה לקבלת קומפוט בגיל שבעים פעמיים ביום
    משאת נפשנו ממש , לשלם למדינה כפויית טובה שמסייעת לרוצחים וטרור, ומצד שני מעלה מחירים של כל דבר ועליהם מיסים שרק ממריאים, מה חשבו שכולם ירצו לשלם? בצדק שלא , מכרו אותנו בשביל תעמולות ,הפסידו ורוצים להשאר עשירים

  2. ארץ אוכלת יושביה..מדינה בה יוקר המחיה גבוהים מדינה בה רכב עולה כמו דירה בחול .ואפשר להמשיך בלי סוף דוגמאות.חוץ מטרור וסמים שמח בשביל כל אזרח שיתפרנס ללא שותפים מוצצי אנרגיה וכסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן