הוארכה הוראת השעה למאגר הביומטרי: "חצי שנה נוספת לטביעות האצבע"

הוועדה המשותפת האריכה בחצי שנה בלבד את הוראת השעה המאפשרת הכללת טביעות אצבע במאגר הביומטרי הלאומי

יו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ חנוך מלביצקי, דרש מנציגי הממשלה להניח את טיוטת החוק להוראת קבע בעניין המאגר הביומטרי במקום להאריך שוב ושוב את הוראת השעה. הוועדה המשותפת לוועדות החוקה, הפנים והמדע, בראשות ח"כ חנוך מלביצקי, אישרה אתמול -רביעי את הצו להארכה בחצי שנה של תקופת הוראת השעה המאפשרת הכללת טביעות אצבע במאגר הביומטרי הלאומי, על פי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע. בשנת 2017 נקבע כי המאגר הביומטרי יכיל תמונות פנים בלבד, אך הוראת שעה לחמש שנים אפשרה את הכללת טביעות האצבע. כעת, הצו יועבר לאישור סופי במליאת הכנסת.

עו"ד יהודה זמרת, יועמ"ש משרד הפנים, הסביר: "החוק שנחקק קבע שהמאגר יכיל רק טביעות אצבע ונקבעה הוראת שעה שתאפשר כשתהיה מערכת מתאימה, למחוק את טביעות האצבע. בוצעו מספר הארכות להוראת השעה וביקשנו להאריך בשנה וחצי נוספות.
בתחילת אוקטובר, עם פרוץ האירועים, ביקשו מאיתנו גורמי הביטחון ונוספים לקבל את טביעות האצבע שבמאגר. הכנסת חוקקה הוראת שעה לשנה כשכולנו מבינים שהוראות השעה נועדו לגשר על פער ובשלב מסוים צריך יהיה לעשות הסדרה וחשיבה מחדש לגבי היכולת להשתמש בטביעות האצבע ובכלל במאגר".

ראש רשות המאגר הביומטרי הלאומי: הצורך במאגר מבוסס טביעות אצבע

עמיר אריהן, ראש רשות המאגר הביומטרי הלאומי, ציין: "מי שמרכז את עבודת המטה בנושא חקיקת הקבע הוא המל"ל ועדיין אין צפי לסיום. ההוראות השעה שביקשנו להאריך לא קשורות אחת לשניה, וייקח לנו עד אמצע 2025 להיערך להוראת קבע ללא קשר לחרבות ברזל. אירוע חרבות ברזל הדגיש את הצורך במאגר מבוסס טביעות אצבע". יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מלביצקי, הדגיש: "אנחנו רוצים להתחיל לדון בחוק. בנובמבר הקרוב נקיים דיון נוסף ואני מצפה שתגיעו עם טיוטה מוכנה של החקיקה. ההארכות החוזרות הן דרך לא מתאימה. אנחנו לא רוצים לשבור את הכלי ולכן נאריך, אך אנחנו לא מרגישים נוח עם ההליכים".

"הכנסת הופכת לחותמת גומי"

ח"כ יוראי להב הרצנו הוסיף: "אתם הופכים את הכנסת לחותמת גומי. בהיעדר הסכמה שלנו לא תהיה למדינה אפשרות לגשת למאגר, אך האופן בו הדברים מבוצעים בעייתי ביותר". עו"ד נעמה בן צבי, הממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי, אמרה: "אני מכירה את הקושי באי הוודאות, אך חשבנו שנכון שתקופת ההארכה תהיה יותר קצרה כדי לקדם את קבלת ההחלטות". עו"ד נירה לאמעי רכלבסקי, יועמ"שית הוועדה, ציינה: "משנת 2020 שרי הפנים ביקשו לבחון את השימושים המשניים במאגר כמו במקרים של זיהוי בעת אירועי נפגעים רבים. כבר 4 שנים שדנים בטביעות האצבע, וצריך לקבל החלטה מהותית במקום להאריך בצווים. אם חלו שינויים, תעשו עבודת מטה ותביאו אותם בפני הוועדה כהצעת חוק".

קריאה לחשבון מהרשות הביומטרית

צבי דביר מהתנועה לזכויות דיגיטליות דרש: "על הוועדה לקבל דין וחשבון מהרשות הביומטרית לגבי התקדמות הליכי הרכש.
בבקשת השר להארכת הצו אחת הסיבות היא המחשבה מחדש לגבי שימושי המאגר. אם תאריכו בחצי שנה, אני מקווה שיתקיימו מספיק דיונים עד לסיום ההארכה ואבקש שתשימו לב שרוב השימושים המשניים היו בחודש הראשון מפרוץ אירועי 7.10, והשאלה אם באמת צריך את טביעות האצבע ולא ניתן להסתפק בתמונות פנים". עו"ד שני קרני מהלשכה המשפטית של המשרד לביטחון לאומי הוסיפה: "קיימת הוראת שעה מקבילה של חרבות ברזל שאמורה לפוג ב-7.11 ואנחנו בוחנים את האפשרות להאריכה".

סיכום היו"ר ח"כ מלביצקי

היו"ר ח"כ מלביצקי סיכם: "אני ממליץ שתתכנסו סביב האירוע של משרד הפנים והרשות הביומטרית ותפסיקו לדבר על הארכת הוראות שעה. אנחנו מאריכים עד 31.12.24 ובדיון הבא מיד אחרי הפגרה בנובמבר אנחנו מצפים ממשרד הפנים להציג טיוטת הצ"ח לחקיקה ראשית ודוח התקדמות הליכי מכרז הרכש למערכת המעודכנת".

הצו אושר בקולו של היו"ר ח"כ מלביצקי, בעוד ח"כ להב הרצנו נמנע.

צילום: דוברות הכנסת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן