הפרעת טריכוטילומניה – איך כדאי לטפל?

הפרעת טריכוטילומניה

טריכוטילמניה היא הפרעה המופיעה בספר ההפרעות הפסיכיאטרי, מה שאנחנו קוראים לו ה DSM . היא הפרעה אשר אנחנו מקשרים אותה להפרעה טורדנית כפייתית, OCD, הכוללת תלישה של שיערות באופן בלתי רצוני כמעט. במקרים חמורים, ההפעה הזו מובילה לאובדן שיער, מה שכמובן משפיע על המראה החיצוני של אותו מטופל הסובל מההפרעה הזו. כמו במקרה של הפרעות טורדניות כפייתיות אחרות, הכוללת למשל רחיצה אובססיבית של הידיים וכן הלאה, המטופלים מדווחים על תחושת הקלה, בכל פעם לאחר ביצוע אותה הפעולה, תלישת שיערות במקרה שלנו. אלא שלאורך זמן, ההפרעה הזו יכולה להציף תחושות לא פשוטות בכלל. כמו חרדה, אשמה, דיכאון וירידה בביטחון העצמי. אמנם, טריכוטילומניה היא תופעה לא נעימה בכלל, אבל בהחלט יש מה לעשות איתה. אם אתם רוצים לשמוע עוד, אנחנו מזמינים אתכם פשוט, להמשיך לקרוא.

מה אנחנו צריכים להבין על הבעיה עצמה

כיוון שבמקרה של טריכוטילומניה הסימפטום הוא תלישת שיער אמנם, אבל הבעיה לא מתחילה ונגמרת שם, אנחנו רוצים לקחת אתכם כמה צעדים אחורה. אנחנו צריכים להבין כי תלישת שיער לכשעצמה היא בכלל לא בעיה הרבה פעמים. כמעט כולנו נמצא את עצמנו תולשים שיער מהגוף ברגע זה או אחר. אנחנו מכירים ילדים רבים אשר בוחרים לאכול את סוף הקוקו או הצמה למשל וכן הלאה. הבעיה היא לא בעיה כאשר אותו אדם מסוגל להגביל את עצמנו בצורה זו או אחרת. מתי אנחנו נראה כי מדובר על הפרעה של ממש, כאשר אנחנו רואים חזרה כמו בתבנית של מחשבות אובססיביות אשר מובילות לתלישה של שיער. למשל, אנחנו יודעים כי בתקופות בהן המצב הבטחוני רעוע, תחושת תלישת השיער מביאה לסוג של הקלה אצל מי שסובלים מההפרעה הזו. הם עושים זאת או כדי להקל על עצמם בעצם זה שהם מבצעים פעולה מסוימת. הם עלולים אפילו לחוש סוג של הקלה כי הם מסבים לעצמם כאב, כאילו הם אומרים, אנחנו נכאיב לעצמנו כיוון שאנחנו לא אלו שנפגעו מאותו אירוע בטחוני וכן הלאה. אנחנו נראה כי הפעולה הזו גם כמו מחזירה תחושה של שליטה. מה שמאפיין בדרך כלל מי שסובלים מפוסט טראומה וכיוצא באלו.

מה אפשר לעשות כדי לטפל

אז באמת אפשר למצוא היום בעולם בריאות הנפש שורה ארוכה של טיפולים שונים. אנחנו מאמינים גדולים במה שנקרא CBT. מדובר על טיפול אשר למעשה עוסק בהתניות שיש לנו במוח ועל האופן בו אנחנו יכולים וצריכים לשנות אותן. לצורך העניין, אנחנו יודעים כי המוח שלנו עובד בצורה כמעט אוטומטית רוב הזמן. גם אם ניקח אדם רגיל, מי שלא חולה במחלה יוצאת דופן, נראה כי המוח שלו באופן קבוע מנסה לחזור על אותן פעולות שוב ושוב, כדי ליצור תחושת ביטחון. למשל, כמה מאיתנו קמים בבוקר וישר מצחצחים שיניים, בלי לחשוב על כך אפילו? כמה פעמים אתם יוצאים מהבית ופונים תמיד לצד אחד ולא לצד השני וכן הלאה. חוקרים מתחום הCBT אומרים כי אם נשנה את ההתניות, נוכל לשנות את ההתנהגות. למשל, ניקח מי שסובלת מנדודי שינה. אולי היא התרגלה להיכנס למיטה ולהרגיש סוג של חרדה שמא היא לא תירדם. אבל אולי אם נשנה למשל את הכיוון בו הגוף שלה מונח או דברים פשוטים אחרים, כל התמונה לפתע תשתנה. פתאום היא תירדם בקלות רבה יותר למשל וכן הלאה. זו כמובן דוגמא אחת. אבל ההנחה היא כי באמצעות טיפול עקבי, עם איש מקצוע מעולה, ניתן לטפל בטריכוטילומניה. גם אתם יכולים להגיע לתוצאות אחרות ולהרגיש הרבה יותר טוב לאורך הזמן. אנחנו נראה איך הפעולה הטורדנית הולכת ומתמעטת וכן הלאה.

אתם לא צריכים להישאר עם זה לבד

אמנם, טריכוטילומניה היא הפרעה מאוד לא נעימה, אבל אתם לא צריכים לחוש בושה או אשמה לגביה. אתם פשוט צריכים להשכיל לבקש עזרה. בשביל זה אנחנו כאן. כדי להושיט לכם יד וכדי לסייע לכם במידת הצורך. לפרטים, אנחנו פה בשבילכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן