משרד האוצר: פיצוי 520 ש"ח לעובד ליום והטבות לאזרחים – מי הזכאים?

כסף בפתיחת השבוע, צילום: אודי דוד בן דוד

משרד האוצר מפרסם מתווה פיצויים שכולל מענה ל-3 קבוצות אוכלוסייה לפי מיקום ברחבי הארץ

מלחמת חרבות ברזל מביאה עימה בשורות חשובות מצד הממשלה לתושבי המדינה, לאחר שהתקבלה החלטה לסייע לנפגעים בפן הכלכלי במסגרת המלחמה.

אזרחים, בעלי עסקים ובעלי חברות גדולות דיווחו מתחילת המלחמה כי נפגעו כלכלית בצורה קשה מתחילת חרבות ברזל בעקבות ירי הטילים והחשש של האנשים להגיע למקומות המוניים שלא לצורך, גם ובעיקר באזורים בהם אין מיגון ראוי.

ליקטנו עבור קוראי כיף פורטל החיים הטובים של ישראל את מתווה הפיצויים של משרד האוצר שנותן מענה לשלוש קבוצות באוכלוסייה לפי מיקום ברחבי הארץ, מהרו לנצל את ההטבות, אלו התנאים.

פיצויים לכלל העסקים בארץ – פיצוי הוצאות מזכות

בהתאם לחוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה- חרבות ברזל) התשפ"ד -2023. מתן פיצוי לעסקים להשתתפות בהוצאות קבועות ובחלק מהוצאות השכר בהתאם להיקף הפגיעה.

בעלי עסקים שמחזור עסקאותיהם הוא עד 300 אלף ₪, תקרת הפיצויים עומדת על 14,025 ₪. בעלי עסקים שמחזור עסקאותיהם הוא עד 400 מיליון ₪,תקרת הפיצויים עומדת על 1.2 מיליון ₪. זמן הטיפול 7 עד 14 ימי עסקים חוץ ממקרים בהם נדרשת בדיקה והשלמת מסמכים.

פיצויים לעסקים באזורים בהם הטילה מערכת הביטחון הגבלות מחמירות

בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן הפיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף)(חרבות ברזל)(הוראת שעה), התשפ"ד 2023.

מתן פיצוי מוגדל לעסקים בשל ירידה במחזור העסקאות (מסלול מחזורים) או בשל אובדן שכר לעובדים שנעדרו (מסלול שכר): בעלי העסק בוחרים את המסלול המועדף עליהם. יש גם מסלול חקלאים.

תקרת הפיצויים במסלול המחזורים היא 2.5 מיליון ₪ תקרת הפיצויים למסלול השכר היא 520 ₪ ליום עבור עובד

זמן טיפול: 7 עד 14 ימי עסקים חוץ ממקרים בהם נדרשת בדיקה והשלמת מסמכים. בחקיקה מצוין אילו יישובים נמצאים במסלול זה. הזכאים למסלול זה יכולים לבחור בין הגשת תביעה כאן או במסלול הוצאות מזכות.

פיצויים לעסקים ביישובי ספר

בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן הפיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) התשל"ג 1973. מתן פיצוי לעסקים ביישובי ספר עבור כל הפסד או מניעת רווח בהתאם לתנאים, בכלל זה הפסקת פעילות וללא תקרת פיצויים.

זמן הטיפול תלוי במורכבות תיק התביעה, גובה הפיצוי הוא לפי הנזק שנגרם בפועל וללא תקרת פיצוי. עסקים ביישובי ספר יכולים להגיש תביעה במסלול זה או לחילופין במסלולי הפיצויים האחרים.

דגשים להגשת התביעה

עוסקים שקיבלו מקדמה לפני הגשת תביעה, שעסקם נמצא ביישוב שפונה ומבקשים להגיש תביעה באחד המסלולים הבאים: מסלול מחזורים, שכר וחקלאות – לא יוכלו לחזור ולבקש חישוב לפי המסלול המיועד ליישובי ספר. עסק עם סניפים חייב להצהיר על כך עם הגשת התביעה, במקום המיועד לכך בתביעה המקוונת.

כשאחד הסניפים נמצא ביישוב ספר:

כל התביעה תוגש במסלול אדום תוך פירוט נתונים על כלל הסניפים. הזכאות תיבחן ותחושב בתביעה זו לגבי כל סניף, בהתאם לזכאותו על פי החוק והתקנות.

אם לעסק סניף במרכז הארץ וסניף נוסף ביישוב בו הטילה מערכת הביטחון הגבלות מחמירות (יישוב הנמנה על היישובים המצויים בתוספת השנייה), אך היישוב עצמו אינו יישוב ספר:

לגבי הסניף במרכז הארץ – ניתן להגיש תביעה במסלול הוצאות מזכות. עבור הסניף בדרום – תוגש בקשה לבדיקת זכאות עבור מסלול שכר או מחזורים לפי העניין.

עסק הנמצא במרכז הארץ:

עסק שבעליו הגישו תביעה במסלול הוצאות מזכות והוא מעסיק עובדים הגרים ביישוב שפונה לפי החלטות הממשלה, יוכל להגיש תביעה נוספת במסלול שכר עבודה מכוח תקנות הוראת השעה עבור עובדים אלה.

בתביעה זו יוכל לתבוע שכר בגובה 520 ש"ח ליום ששילם לעובדים עבור ימי ההיעדרות שלהם בשל המצב הביטחוני.

השכר ישולם למעסיקים בקיזוז החלק ששולם בחישוב השכר המזכה עבור  העובדים (לפי חוק זה, השכר עבור כלל העובדים משולם במכפלת 75% ובמכפלת שיעור ירידת המחזורים. לכן, יושלם לעובדים חלק השכר שלא שולם במסגרת תביעה לפי חוק זה).

עוסק פטור זכאי לפיצויים בהתאם למחזור העסקאות, אם חלה ירידה של 25% במחזור העסקאות שלו בחודש שעבורו נדרשים הפיצויים. כדי לממש את הזכאות יש להגיש תביעה במסלול המתאים ולהצהיר על ירידת הכנסות.

עוסק שפתח תיק לאחר החודש המקביל בשנת 2022, ירידת המחזורים שלו תחושב כהפרש שבין ממוצע המחזורים מיום פתיחת העסק עד ה-31 באוגוסט 2023 לבין מחזור העסקאות בחודש שעבורו נדרשים הפיצויים.

שטרות ומטבעות כסף בפתיחת השבוע, צילום: אודי דוד בן דוד
כסף בפתיחת השבוע, צילום: אודי דוד בן דוד

תוספת מיטות כלליות ו-300 מיטות שיקום: אפצ'י בסקירה על תכנית משרד הבריאות לשנים הקרובות

5 תגובות

  1. ומה עם הורים חד הוריים שנשארו עם הילדים שלהם בבית בפחד ולא הלכו לעבודה בגלל שהם קטנים ופחדו מאד להם לא מגיע פיצוי? כל המדינה נפגעה מזה מי מחליט פה קודם שייקחו אחריות על החיילים החטופים והמשפחות השכולןת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן