ישראייר תעופה ותיירות מסכמת את תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2023: הרווח הנקי של ישראייר גרופ הסתכם בכ- 2.9 מליון דולר בהשוואה לאיזון ברבעון המקביל אשתקד; מחזור ההכנסות של ישראייר תעופה ותיירות – חברת הבת באיחוד מלא, הסתכם לשיא של כל הזמנים, לרבעון הראשון – 94 מליון דולר; קבוצת ישראייר רשמה עלייה חדה בביקושים למוצריה, גם במהלך הרבעון וגם אל תוך עונת הקיץ.
הכנסות הקבוצה הסתכמו לשיא של כ- 94 מ' דולר, כ– 38 מיליון דולר יותר מהרבעון המקביל ב-2022 וכ-48 מיליון דולר יותר מהרבעון הראשון בשנת 2019 – גידול של כ-95 אחוזים.
במקביל לזינוק החד בהכנסות, רשמה החברה שיפור בשיעור התפוסה שהסתכם בכ-82 אחוזים וזאת בהשוואה לכ-74 אחוזים ברבעון המקביל אשתקד. מערכת ניהול התשואה של קוויקליזארד המבוססת AI תרמה לעליה של כ-23 דולר לנוסע במחיר כרטיס הטיסה.
הגידול המרשים בהכנסות הקבוצה, מוסבר בעיקר מגידול בביקושים, השפעת האומיקרון ברבעון המקביל אשתקד, הגדלת היצע המושבים עם קליטת מטוס האירבס השישי של ישראייר, והמשך פיתוח מואץ של חברות הבת בתחום התיירות.
העלייה בשערו היציג של הדולר, בשילוב קיטון בהכנסה הפנויה של משקי הבית, בשל עליית הריבית במשק, לא משפיעה, לפי שעה, על הביקושים למוצרי הקבוצה. צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של קבוצת התיירות, עמד בסוף הרבעון על 107 מיליון דולר, וזאת בהשוואה ל-61 מיליון דולר בתום הרבעון הראשון של שנת 2022 ו-72 מיליון דולר בסיומו של הרבעון הראשון בשנת 2019.
היקף ביקושים חזק זה בא לידי ביטוי גם במועד פרסום הדוחות. נכון למועד זה עומד צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של הקבוצה על כ-145 מיליון דולר וזאת בהשוואה לכ-101 מליון דולר בסוף חודש מאי 2022 ו-98 מיליון דולר בלבד בתום חודש מאי 2019.
הקבוצה רשמה שיפור של כ- 100% ברווחיות הגולמית, שעמדה על כ-9.7 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לרווח גולמי של כ-4.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
השיפור הניכר ברווחיות הגולמית נובע כאמור, מעליית המחיר הממוצע לנוסע ומהגברת הסינרגיה עם חברות התיירות הבנות ובראשן סקי דיל, דרכים לטיולים גיאוגרפים, וטרמינל 1 – חברת התיירות הנכנסת.
במהלך הרבעון הנוכחי, שילבה הקבוצה לראשונה את מלון הסקי אותו רכשה במזומן, באמצעות חברת הבת סקי דיל, בעלות של כ-4 מיליון דולר. המלון עבד בשיעורי תפוסה גבוהים במיוחד לכל אורך עונת הסקי.
כמפורט בדוחות החברה, היקף המזומן החופשי בקופת ישראייר תעופה ותיירות, בתום הרבעון הראשון, עמד על כ-37 מיליון דולר, בהשוואה לכ-34 מיליון דולר בתום שנת 2022.
העליה בהיקף המזומן החופשי, נרשמה על אף העובדה, שהחברה שילמה במהלך הרבעון הראשון, 5 מיליון דולר, לצורך רכישת 50% בחברת תחזוקת המטוסים הקפריסאית – BIRD AVIATION, ובנוסף העמידה פקדון משועבד בהיקף של כ- 4 מיליון דולר לבנק לאומי, לצורך שחרור שיעבוד מטוסי ה-ATR – אותם מכרה החברה בהיקף כולל של כ -13 מיליון דולר.
במהלך הרבעון הראשון של השנה, עברה ישראייר תעופה ותיירות, למודל הפעלת מטוסי איירבס בלבד, בנתיב הפנים ארצי לאילת, וזאת כאמור לאחר שמכרה את מטוסי ה-ATR , אותם הפעילה החברה מאז הקמתה.
על רקע השינוי במוד ההפעלה בקו לאילת, החברה רשמה קיטון משמעותי בהפסד הגולמי בקו לאילת, ובמהלך חודש מרץ אף רשמה רווח גולמי בשל השינוי במודל ההפעלה.
חברת התחזוקה הקפריסאית, בה רכשה הקבוצה 50% מהון המניות, רשמה רווח של כ-400 אלף דולר ברבעון הראשון. במהלך הרבעון הראשון של השנה, ביצעה חברת ישראייר תעופה ותיירות שתי ביקורות כבדות למטוסיה, במרכז התחזוקה בקפריסין, שתרמו אף הן לשיפור הגמישות התפעולית.
הרווח התפעולי אחרי הכנסות אחרות הסתכם בכמיליון דולר, ירידה של כ- 2.7 מיליון דולר ביחס לרבעון הראשון של שנת 2022 – במהלכו רשמה החברה הכנסה חד פעמית לאור הכרה בהשבת ירידת ערך מטוסיה בהיקף של כ-5.5 מיליון דולר (בניטרול השפעה חד פעמית זאת, השתפר הרווח התפעולי בכ-3 מיליון דולר).
הוצאות המימון עלו בחדות, ורשמו פער של כ-2.5 מליון דולר מול הרבעון המקביל אשתקד, בשל העלייה בריבית ובעיקר בשל העובדה שברבעון הקודם נרשמו הכנסות מימון כתוצאה משיערוך הלוואות המדינה השקליות.
תרומת ה- EBITDA (בנטרול (IFRS16 הסתכמה לסך של כ-0.6 מ' דולר לעומת הפסד של כ-0.2 מ' דולר ברבעון המקביל אשתקד.
החוב הפיננסי נטו, של ישראיר תעופה ותיירות, שב לרמתו טרום הקורונה, והסתכם לסך של 23 מיליון דולר בלבד – דומה בערכיו לחוב הפיננסי של החברה לסוף שנת 2019 (19 מיליון דולר). בשיא הקורונה, הסתכם החוב הפיננסי נטו של החברה לכ-70 מליון דולר.
מחברת ישראייר נמסר: "החברה מבקשת להודות לעובדיה המסורים, על עבודה מקצועית במחויבות בלתי מתפשרת להשגת מטרותיה העסקיות ולעמידה בתנאי תחרות מאתגרים, וכן לציבור המשקיעים ובעלי המניות על הבעת האמון בחברה".