היסטוריה על הפסים: אינטרנט מהיר וקליטה סלולרית רציפה ברכבת
בעקבות הצלחת הפיילוט לשיפור הקליטה הסלולרית ברכבות, שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, חתמו היום (ראשון) על מסמך הבנות פורץ דרך המיועד לשדרוג חוויית הנסיעה בתחבורה הציבורית ולפתרון בעיית הקליטה הסלולרית בקרונות הרכבת. ההסכם מהווה צעד משמעותי בהנגשת אינטרנט מהיר ושירות תקשורת איכותי למאות אלפי הנוסעים ברכבת מדי יום.

פריסת אתרי סלולר חדשים ללא דמי שכירות
מסמך ההבנות החדש מאפשר לחברות הסלולר ולחברות תשתית להקים עשרות אתרי סלולר חדשים על נכסי הרכבת ללא חיוב בדמי שכירות חודשיים, בתנאי שהמתקנים יופעלו בתוך שנתיים. מנגנון זה מהווה תמריץ משמעותי להרחבה מהירה של פריסת האתרים, ובמקביל משרד התקשורת יפעל מול חברות הסלולר לוודא כי הן יעבו את הרשת במקטעים קריטיים ובמקטעים חדשים שנבנים כעת.
מענה לתלונות הנוסעים
המהלך נועד לתת מענה ישיר לתלונות רבות של נוסעים על ניתוקים סלולריים ועל איכות הרשת בעת הנסיעה ברכבת. באמצעות פריסת האתרים החדשים, הצפויה להיעשות במקביל לפיתוח קרונות מצוידים בחלונות מחורצים בטכנולוגיית לייזר, יושג שיפור ניכר באיכות הקליטה, הן במקטעים רגילים והן במנהרות ותוואי תת-קרקעי.
פרויקט חריצת חלונות הרכבת
הניסוי האחרון שבוצע לשיפור הקליטה באמצעות חריצת חלונות הרכבת הסתיים בהצלחה. משרד התחבורה הקצה תקציב ייעודי של 68 מיליון שקלים ליישום הפתרון בכל קרונות הרכבת. עד כה הותקנו חלונות מחורצים בכ-30 קרונות, וכל קרון חדש שיוצא לישראל יכלול חלונות מחורצים כחלק מהמפרט התקני.
פתרונות משלימים ל-WiFi ולמנהרות
בנוסף לפריסת האתרים והחלונות המחורצים, צוותים משותפים של משרדי התחבורה והתקשורת ורכבת ישראל בוחנים פתרונות נוספים לשיפור הקליטה, כולל מערכות WiFi משודרגות ואמצעים ייחודיים המיועדים לתחומים קשים מבחינה טכנית, כמו מנהרות ותוואי תת-קרקעי. מהלך זה מבטיח חוויית נסיעה רציפה גם במקומות בעייתיים מבחינת קליטה.
תגובות השרים והמנכ"לים
שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי ציין:
"אנחנו עושים היום היסטוריה, מחברים את הרכבת לעידן החדש של תשתיות תקשורת מתקדמות והופכים את הנסיעה ברכבת לאיכותית ויעילה. ההסכם עם משרד התחבורה ורכבת ישראל יאפשר פריסה מהירה של עשרות אתרי סלולר על תשתיות הרכבת, ללא דמי שכירות חודשיים, ויבטיח קליטה רציפה ואיכותית."
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הוסיפה:
"תחבורה ציבורית איכותית כוללת רכבות חדשות ותשתיות מתקדמות, וכן שירות איכותי לנוסעים וקליטה סלולרית רציפה, המאפשרת ניצול מיטבי של זמן הנסיעה."
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, הדגיש:
"הסכם זה הוא חלק ממדיניות רחבה להאיץ את פריסת תשתיות הסלולר ולהבטיח קליטה איכותית לכל אזרח. אנו רואים ברשתות הסלולר תשתית לאומית חיונית ומחויבים להבטיח שירות מיטבי לנוסעים."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, הוסיף:
"השיפור בקליטה הסלולרית בקרונות הוא צעד נוסף להענקת שירות מתקדם ואיכותי לנוסעי הרכבת, כחלק ממאמץ להבטיח שהרכבת תשמש חלופה אמינה ונוחה לרכב הפרטי."
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני:
"בשיתוף פעולה עם משרדי התחבורה והתקשורת, נתגבר על כל האתגרים הטכניים ונשדרג את חוויית הנסיעה ברכבת."
מנכ"ל רכבת ישראל בפועל, אבי אלמליח, ציין:
"שירות רכבת איכותי איננו רק עמידה בזמנים או נוחות בטיחותית, אלא גם קליטה סלולרית איכותית. אנו משקיעים משאבים רבים לקידום הנושא לטובת ציבור הנוסעים."
חוויית הנוסעים
עם החתימה על מסמך ההבנות, נוסעי הרכבת צפויים ליהנות מהזדמנות להשתמש באינטרנט מהיר ולקלוט שיחות באופן רציף בכל מסלוליהם. המהלך ישפר את חוויית הנסיעה בתחבורה הציבורית, ויאפשר לנוסעים לעבוד, ללמוד ולתקשר בזמן הנסיעה, בדומה לנסיעה ברכב פרטי או בבית.
עתיד הרכבת והטכנולוגיה
הפרויקט מהווה דוגמה לשילוב חכם בין תחבורה ציבורית לטכנולוגיות מידע ותקשורת. פריסת אתרי סלולר ושדרוג מערכות WiFi משולב עם שיפור התשתיות הפיזיות של הרכבת, מבטיחים כי תחבורה ציבורית ברמה גבוהה תהיה זמינה לכלל הציבור. משרד התחבורה, משרד התקשורת ורכבת ישראל מתכננים להמשיך ולהרחיב את הפרויקט לכלל קרונות הרכבת בישראל בעתיד הקרוב.