ד״ר לילך בוגצ׳יק חלפון, רופאת שיניים מומחית לילדים, מצאה דרך יצירתית להפחית חרדות אצל ילדים מרופאי שיניים, ומאמינה שזאת גם הדרך להפחית חרדה כללית בקרב ילדים – בתקופת הקורונה.
״כרופאת שיניים, אני נתקלת בהרבה מאוד ילדים שנכנסים מפוחדים למרפאה שמתחבאים מתחת לכיסאות בחדר ההמתנה. בתקופת הקורונה החרדה אצל ילדים התעצמה עוד יותר״, מספרת בוגצ׳יק.
השיטה של ד״ר בוגצ׳יק מתבססת על הדגמה. ״יש במרפאתי את ״ציחצח הכלב״ בובת כלב ענקית עם 32 שיניים אמתיות. הילדים שמגיעים למרפאה רואים את הטיפול שהם יעברו על ״צחצח הכלב״.
אני מדגימה את כל שלבי הטיפול על הבובה, ורק אחרי שאני מסיימת לעשות ״סתימה״ לצחצח – אני עוברת לטפל במטופל החשוב יותר״, מסבירה בוגצ׳יק חלפון ומוסיפה: ״הדרך שלי להרגיע ילדים, מתבססת על השיטה TELL SHOW DO – חייבים להדגים לילדים את מה שהם הולכים לעבור וההסבר חייב להיות במילים חיוביות.
כי כשאומרים לילדים זה לא יכאב, הם מבינים שהגיע הזמן לברוח, וכמה שיותר מהר״.
בעקבות ההצלחה של הבובה, והשיטה TELL SHOW DO, ד״ר לילך בוגצ׳יק חיברה ספר ילדים (לגילאי 3-9) ״דניאל בלום לא מפחדת מכלום״, שלראשונה בישראל מדגים באמצעות עלילה חווייתית והומוריסטית את כל המכשירים ושלבי הטיפול במרפאת השיניים, שיטת ההדגמה מעניקה לילדים את הרוגע.
״כשנכנסנו לסגר השלישי, הילדים השתוללו ששוב יהיו סגורים בבית בלי החברים בבי"ס ובגן! לקחתי פיקוד, בנינו יחד סדר יום, הסברתי להם מה הולך לקרות בכל יום.
אני מיישמת איתם את השיטה TELL SHOW DO גם במהלך למידה מרחוק, ובהתנהלות בבית. גם כשעושים פעילויות בישול או עבודות בית יחד, אני מסבירה מה הולך לקרות, מדגימה, ואז עושים את הדברים בצורה מסודרת ומהנה.
השיטה העניקה להם תחושת בטחון, וימי הסגר עוברים הרבה יותר טוב״.
המטרה של ד״ר לילך בוגצ׳יק היא לעזור לכמה שיותר ילדים להתגבר על הפחדים שלהם, ולנסות להקל עליהם גם בתקופה הכל כך מורכבת לכולנו.
״הכל התחיל ממרפאת שיניים, אבל המטרה שלי לעזור לכמה שיותר הורים וילדים, להפיג את המתחים והחרדות בחיי היומיום״.
הספר ״דניאל בלום לא מפחדת מכלום״ ניתן לרכישה באתר הדסטארטhttps://headstart.co.il/project/61503, או בחיפוש המילה ״שיניים״ באתר הדסטארט.
הסבר נוסף על השיטה:
השיטה הזו של הסבר, הדגמה וביצוע – עובדת נפלא עם ילדים בכל תחומי החיים! במהלך הסגר והלימודים בזום, יוצא לי לעבוד הרבה עם הילדים על למידה מהבית.
ואני מיישמת את השיטה גם כאן. כשהבן שלי שבכיתה ב' מקריא סיפור, אנחנו מקריאים שורה אני ושורה הוא, כך הילד מקבל את הדוגמה המוחשית לדיוק ושטף הקריאה ממני, וכבר בשורה הבאה שהוא מקריא- רואים את השיפור! כי יש פה מודל של חיקוי שהילדים מאמצים לעצמם.
כשפותרים תרגילי חשבון- אני פותרת תרגיל, תוך כדי הסבר על דרך החשיבה, ודרכי פתרון שונות שאני מסבירה לו. וכשהילד פותר את התרגיל הבא- יש בידיו ארסנל של דרכי חשיבה והוא בוחר את מה שהכי נוח לו.
את השיטה TELL SHOW DO אפשר להשליך על כל תחומי החיים!