במכתב ששלח הרבי מליובאוויטש לתת-אלוף בצה"ל, הוא הבהיר כי בני ישראל אינם רק "שותפים", אלא מציאות אחת שלמה – גוף אחד שבו כל חלק משלים את רעהו
במכתב מרתק ששלח הרבי מליובאוויטש לתת-אלוף בצה"ל, הוא הביע הוקרה על מכתבו של הקצין, שהתייחס להתרשמותו מהמכתב הקודם שקיבל מהרבי. הקצין ציין כי חש "תחושה טובה לדעת כי קיימת שותפות גורל ואחריות הדדית בין בני עמנו באשר הם שם".

הרבי לא הסתפק באמירה זו והרחיב את המשמעות של הקשר היהודי. "תקוותי שידוע לו שתורת החסידות מוסיפה עוד בזה הוספה מהותית," כתב הרבי והדגיש כי בני ישראל אינם רק שותפים, משום ששותפות משמעותה שתי ישויות נפרדות החוברות יחד. לעומת זאת, על פי יסודות החסידות שהנחיל רבי שניאור זלמן מליאדי, מייסד חסידות חב"ד, בני ישראל הם למעשה "קומה אחת שלמה" – גוף אחד שבו כל אחד מהאיברים חיוני לקיומו של השלם.
לא שותפים – אלא גוף אחד
בהתבסס על דברי ה"לקוטי תורה" בפרשת ניצבים, הרבי חיזק את המסר כי "כולם מתאספים יחד להיות לאחדים כאחד". הוא ציטט את לשונו של בעל התניא: "אין שלימות להראש בלתי הרגליים" – כלומר, גם אם יש הבדלים מהותיים בין יהודים, מהמנהיגים ועד לפשוטי העם, כולם משלימים זה את זה. המשל בגוף האדם ממחיש היטב: כשם שאין הראש שלם ללא הרגליים, כך גם בעם ישראל – כל אחד, בכל רמה ומעמד, מהווה חלק בלתי נפרד מהשלם.
המכתב:
קבלתי מכתבו .. ותשואות חן על נעימות כְּתָבוֹ מהתרשמותו ממכתבי וכו', ובלשונו "תחושה טובה לדעת כי קיימת שותפות גורל ואחריות הדדית בין בני עמנו באשר הם שם".

תקוותי שידוע לו שתורת החסידות מוסיפה עוד בזה הוספה מהותית, אשר כל עמנו ב[כל מקום] אשר הם שם לא רק שותפים הם בעניניהם – ששותפות פירושה ששני אנשים נפרדים משתתפים בענין אחד – כי אם, בלשונו של רבנו הזקן מייסד תורת חסידות חב"ד, [שבני ישראל] הם "קומה [=מציאות] אחת שלמה כו' שכולם מתאספים יחד להיות לאחדים כאחד" (בספרו לקוטי תורה, ר״פ נצבים, ועד"ז בכ"מ). היינו שהם אברי קומה אחת.
ואף שיש חילוקים ביניהם ועד מן הקצה אל הקצה, ובלשון הכתוב מ"ראשיכם .. ועד שואב מימיך", חילוק באיכות או בכמות או גם בשניהם, אבל כולם משלימים זה את זה, ועד שדוקא על ידי היותם "לאחדים כאחד" כל אחד ואחד מהם נעשה אבר מגוף אחד, ובלשון רבנו הזקן שם: "אין שלימות להראש בלתי הרגליים".
אחדות ישראל – יסוד חיוני להמשכיות
המכתב של הרבי מדגיש לא רק את הקשר בין הפרטים השונים בעם ישראל, אלא גם את ההכרח שבאחדות אמתית. הראייה היהודית החסידית אינה מסתפקת באחריות הדדית בלבד, אלא מדגישה קשר עמוק בהרבה – יהודים אינם רק חברים לדרך או שותפים למאבק, אלא איברים בגוף חי וחיוני.
צה"ל מרחיב את המבצע בצפון השומרון – חזרת תושבים תמנע לשנה הקרובה

תגובה אחת