זעקת הנוער בצפון: 'אין מוטיבציה, אין מיגון, ואין מענה'

נחשף: מצוקת המיגון ומערכת החינוך בצפון – רבע מבתי הספר בצפון ללא מיגון מלא. תלמידים ומורים נאבקים בתנאים ביטחוניים וחינוכיים קשים

בדיון חירום שקיימה ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, בראשות ח"כ יוסף טייב, נחשף מצב מדאיג: יותר מרבע מבתי הספר בצפון סובלים ממיגון נמוך או חלקי, ולמעלה מ-100 מוסדות אינם ממוגנים כלל. מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, אורנה שמחון, ציינה כי התקציב למיגון מוסדות שאינם חדשים הוא תוספתי ומגיע ממשרד האוצר בלבד.

נציג מחלקת המחקר של הכנסת, יובל וורגן, הדגיש כי במשרד החינוך אין נתונים על מצב גני הילדים ומעונות הגיל הרך. לעומת זאת, משרד הביטחון דיווח כי ישנם כ-300 מוסדות חינוך לא ממוגנים בטווח של 0-9 ק"מ מגבול לבנון וסוריה, כשצפי להשלמת מיגון כלל המוסדות עומד על כשנתיים.

אל"מ ירון ויסוסר, סמח"ז צפון בפיקוד העורף, הסביר כי מיפוי פערי המיגון בוצע באמצעות הרשויות המקומיות, אך חלקן מסרו נתונים חלקיים או מאוחרים. לדבריו, האחריות על יישום תוכנית "מגן הצפון" כוללת מיגון מוסדות חינוך, תחנות הסעה, וגנים לפי תקנות ההתגוננות.

אתגרי החינוך בצפון: תלמידים ומורים נאבקים

מנהלת מחוז צפון במשרד הצפון אורנה שמחון: "אנחנו נלחמים להחזיר את המערכת אבל מצד שני רוצים להיות אחראים. מידי שבוע עושים הערכת מצב. בכל הישובים, בעיקר בישובי השמיניה עשינו מוקדי למידה והתלמידים לומדים פיזית בקיבוץ עמיר." שמחון סיפרה על התקציבים הייעודיים שהשקיע המשרד בתקופה זאת ונתנה גם דוגמא לאי מימוש תקציב כזה באחת הרשויות: "בגליל עליון, מתוך 618,000 ש"ח הרשות ניצלה רק 73,000 ש"ח. העברנו את הכספים דרך החברה למתנ"סים ועשינו מכרז חירום מיוחד. אנחנו מארגנים פעילות הפגתית או סיור, ואנחנו גם מעבירים את כוח האדם לצורך זה."

נציגת מועצת התלמידים שירה אביטל בת 17 מקריית ים: בני הנוער בצפון נתונים לאתגרים לימודים, חברתיים, רגשיים ונתונים למצבי לחץ. אנחנו בקושי מתקשרים אחד עם השני כי נקלענו לשעות רבות במסכים. חלקנו מפחדים להתייצב בשנה הבאה לצה"ל. יש בני נוער שמפחדים להגיע לבתי הספר בצפון, כשרצפי אזעקות מתחזקים בתקופה האחרונה. כששוחחנו עם גורם מוסמך במשרד החינוך וביקשנו התחשבות במי שחוששים להגיע לביה"ס, התשובה היתה שנתמודד לבד עם ההשלכות. לרובנו אין אישור הורים להגיע לביה"ס. אנו קרועים בין הרצון להצליח בלימודים לבין החלטות ההורים שלנו."

אוריה הראל, תלמיד כיתה ט' מפונה מהישוב מתת לישוב חרשים ליד כרמיאל: "אי אפשר לעשות בגרות וההקלות שניתנו לנו לא מספיקות. אני מגיע לבי"ס בהסעה, כשיש אזעקה באמצע הדרך, 3 פעמים בשבוע. לפעמים ההסעה לא מגיעה ולפעמים אין לי מוטיבציה ללמוד. יש לי הפרעות קשב וריכוז אין לי תקציב למורה פרטי שאני זקוק לו."

מורים בקו העימות: "מותחים אותנו עד הקצה"

שמחון סיפרה על מורים שסירבו להגיע לעבודה בישובי קו העימות: "נתקלתי במס' מורים וגננות שסירבו להגיע וטיפלנו בזה, לא בכוח אלא בהבנה והסברה מטעמי שליחות. אמרנו להם שאם התלמיד מגיע, המורה מגיע אחריו." עם זאת, אמרה "אנחנו מותחים את המורים שלנו עד הקצה." היו"ר טייב הציע מנגנון "תמריץ של תוספת סיכון למורה שיגיע כדי ללמד וישלים פערים לתלמידים תושבי המקום."

היו"ר טייב דרש ממשרד החינוך לדאוג לתכנית לצמצום פערי הלימוד לתלמידים. עוד אמר כי בשבוע הבא יקיים דיון חירום בנושא מוסדות החינוך בדגש על הצפון.

משבר הרופאים: האם מערכת הבריאות בישראל על סף קריסה?

ועדת החינוך בנושא אתגרי מערכת החינוך בצפון, צילום מתוך ערוץ הכנסת
ועדת החינוך בנושא אתגרי מערכת החינוך בצפון, צילום מתוך ערוץ הכנסת

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן