הקמת רשות לגיל הרך בישראל – חיזוק יסודות החינוך המוקדם
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הרשות לגיל הרך, שיזם חבר הכנסת ינון אזולאי לצד קבוצת חברי כנסת נוספים. מדובר בהחלטה תקדימית ומבטיחה להקים גוף ממלכתי שיעסוק בתחום החינוך לילדים בגיל הרך, עד גיל שלוש. בהצעה תמכו 56 חברי כנסת, מול 5 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדה המתאימה, שתקבע ועדת הכנסת.
מוצע להקים רשות לגיל הרך שתהיה המוסד הממלכתי לענייני הגיל הרך, ותרכז את כלל הפעילות הממשלתית בתחום החינוך לגיל הרך שעד גיל 3. מוצע לקבוע הוראות לעניין תפקידי הרשות וסמכויותיה ובכלל זה הכרה במסגרות חינוך לגיל הרך ופיקוח עליהם והקצאת תקציב לגורמי הטיפול בגיל הרך שהם מוסדות ציבור. כמו כן מוצעות הוראות לעניין מועצת הרשות ומנהל הרשות ואופן בחירתם, ולעניין עובדי הרשות ותקציבה שייקבע בסעיף תקציב נפרד.
הערות ותמיכה מהממשלה שר החינוך, יואב קיש, הדגיש את חשיבות תקצוב הרשות וקבע שהיא חייבת לפעול תחת משרד החינוך: "יש פה אירוע של תקצוב ותקינה שחייב להיות מגובה בתקציב. הרשות צריכה להיות תחת משרד החינוך. אנו מובילים במשרד החינוך מהלך של היפוך הפירמידה ומסתכלים בהשקעה בגיל הרך כעל משהו משמעותי וחשוב ואנו בהחלט רואים ערך במהלך הזה".
בנוסף, שר העבודה, יואב בן צור, הביע את תמיכתו בהקמת הרשות והוסיף כי מעונות היום המפוקחים והמסובסדים מסייעים לכלכלה בכך שהם מאפשרים להורים לפעוטות להשתלב בשוק העבודה. לדבריו: "הקמת הרשות היא חשובה. התכלית של המדינה בהקדמה וסבסוד מעונות יום היא לעודד תעסוקה בקרב הורים לפעוטות. מעונות היום המפוקחים והמסובסדים תורמים לכלכלת אותן משפחות".
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות, הצביעו מחקרים על הגיל הרך כשלב החשוב ביותר בהתפתחותם של ילדים, ועל קשר הדוק בין רמת ואיכות החינוך והטיפול בילדים בגיל הרך ובין הצלחת הילדים בהמשך חייהם, פיתוח יכולות שכליות ורגשיות, והגעה להישגים טובים יותר בעתיד. במקביל, גוברת המודעות הציבורית לצורך בהשקעה רבה בתחום החינוך לגיל הרך, וישנה עשייה משמעותית בתחום, המתבטאת במהלכים פורצי דרך ברמה הלאומית.
כיום, אין בישראל גוף שמרכז את הטיפול בגיל הרך, וסמכויות ניהול מערכת החינוך לילדים מגיל 3 חודשים עד לגיל 3 מפוצלות בין משרדי הממשלה השונים בנוסף, מערכת החינוך לגיל הרך סובלת מהיעדר תקציבים ורמת תנאים ירודה. בשל מחסור חמור במעונות ובאנשי צוות, רוב הילדים עד גיל 3 לומדים במסגרות פרטיות ולא מפוקחות, וילדי הגנים לומדים בצפיפות הגבוהה ביותר מבין מדינות ה-OECD".