המענק שמגיע לכם ונכנס ישירות לחשבון: כל מה שאתם צריכים לדעת

שטרות כסף ישראלי, שנת לימודים חינם. צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד

מענק נכות חד-פעמי: כל מה שצריך לדעת

במקרה של קביעת אחוזי נכות שנעים בין 10% ל-19%, המוסד לביטוח לאומי משלם מענק נכות חד-פעמי. מענק זה ניתן באופן אוטומטי ומשולם ישירות לחשבון הבנק של הזכאי בתשלום אחד. אך לפני שמבינים את התנאים והזכאות, יש לעמוד על מהות המענק ותנאי התשלום.

תנאי הזכאות

המענק החד-פעמי משולם לאדם שנקבעו לו בין 10% ל-19% נכות לצמיתות, וזאת בתנאי שהגשת התביעה נעשתה לראשונה לאחר 1 בינואר 1996. במקרים בהם אחוזי הנכות נקבעו לתקופה זמנית, תשולם מקדמה על חשבון המענק עד לקיום ועדה רפואית חוזרת שתשקול את המשך התשלום. במידה והנכות קבועה, המענק משולם לאחר 45 ימים מיום קביעת אחוזי הנכות, אם לא הוגש ערעור לוועדה עליונה.

סכום המענק

סכום המענק נקבע לפי אחוזי הנכות שנקבעו לך. למשל, עבור 10% נכות ייתכן מענק בשווי 50,000 ₪, ועבור 19% נכות ייתכן מענק בסך 225,089 ₪. שינויים באחוזי הנכות, כגון העלאה או הפחתה, עשויים להשפיע על סכום המענק ששולם לך.

התשלום

המענק החד-פעמי משולם בתשלום אחד בסוף החודש שבו מסתיימים 45 ימי הערעור על קביעת אחוזי הנכות. לדוגמה, אם הוועדה קבעה 10% נכות בתאריך 1 בינואר, 45 הימים מסתיימים ב-14 בפברואר, והמענק ישולם בסוף אותו חודש, בתנאי שלא הוגש ערעור.

תשלום מקדמה במקרה של נכות זמנית

במקרים בהם נקבעו אחוזי נכות זמניים, תשולם מקדמה חודשית בסך 562 ₪ כפול מספר החודשים עד לוועדה רפואית חוזרת. לדוגמה, עבור 10 חודשי נכות זמניים בגובה 15%, תשולם מקדמה בסך 5,310 ₪.

שינויים באחוזי הנכות

במקרה של העלאת אחוזי הנכות ל-20% ומעלה, יתחיל הזכאי לקבל תגמול חודשי קבוע, ובחלק מהמקרים יידרש להחזיר חלק מהמענק. לדוגמה, אם נקבעו לך 10% נכות, והמענק שולם עבור 108 חודשים, ואם אחרי 96 חודשים אחוזי הנכות עלו ל-20%, יידרש להחזיר את החלק היחסי (12 חודשים). במקרה של העלאה בין 10% ל-19%, תשולם לך תוספת המענק לפי השינוי.

הפחתת אחוזי הנכות

אם אחוזי הנכות הופחתו לאחר תשלום המענק, הזכאי לא יידרש להחזיר את הכסף, גם אם הנכות הופחתה לאחוזים שאינם מזכים במענק בכלל (9% ומטה).

יש להכיר את התנאים ואת השינויים האפשריים על מנת לממש את הזכאות באופן נכון ולהיות מודע להשפעתם על הסכום המשולם.

לקבלת מידע נוסף ופרטים נוספים על מענקי נכות חד-פעמיים, ניתן לפנות לאגף השיקום של המוסד לביטוח לאומי.

זעזוע במסיבת טבע: קטין בן 17 הפך לקורבן לתקיפה מינית

שטרות כסף ישראלי, שנת לימודים חינם. צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד
צילום אילוסטרציה: אודי דוד בן דוד

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן