היישומונים השונים שפותחו ושווקו בשנים האחרונות צברו תאוצה מיום ליום, והצביעו על מגמה חשובה באופן ההתנהלות ברחבי ישראל של הצרכנים השונים שהחלו להיפרד מהמזומן.
העברות ותשלומים רבים בוצעו באמצעות היישומונים ואפילו רכישות של דברים בסגנון " על הדרך " כמו זר פרחים לכבוד שבת או מוצרים קטנים בשווקים שולמו באמצעות ביט, פייבוקס או כל יישומון אחר לרבות גוגל פיי.
הצרכן הישראלי, על פי ניתוח אופי הרכישות מבין שכדאי להיפרד מהכסף המזומן באופן יזום ולעבור לשיטת תשלום אחרת עם בקרה דיגיטלית ורצופה על סך ההוצאות בתקציב המשפחתי ובחודשים האחרונים נרשמה עליה נוספת בסך הרכישות בכרטיסי האשראי.
עלייה של 3.3% בסך רכישות בכרטיסי אשראי בחודשים אפריל-יוני 2024: סקירת הנתונים והמשמעויות
הנתונים האחרונים מצביעים על עלייה בסך הרכישות בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים בישראל במהלך החודשים אפריל-יוני 2024. המגמה המצביעה על עלייה של 3.3% בסך כל הרכישות בחישוב שנתי, מציירת תמונה מעניינת של פעילות הצרכנים ושל תחומי הרכישה העיקריים.
פילוח המגמה לפי תחומי רכישה
במהלך התקופה נרשמו השינויים הבאים בתחומי הרכישה השונים:
מוצרים ושירותים אחרים: נרשמה עלייה משמעותית של 6.2%, המהווה 46% מסך כל הרכישות בשנת 2023. עלייה זו כוללת:
עלייה של 22.6% בענף השונות.
עלייה של 15.1% בענף מחשבים ותוכנה.
עלייה מזערית של 0.1% בענף דלק, חשמל וגז.
יציבות בענף ציוד ושירותי תקשורת.
ירידה של 1.2% בענף ציוד ושירותי תחבורה.
ירידה של 2.6% בענף שירותי רפואה ותרופות.
ירידה של 2.9% בענף ספרים, ציוד משרדי ופרסום.
מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל): חלה עלייה קלה של 0.7%, כאשר תחום זה מהווה 16% מסך כל הרכישות בשנת 2023.
מוצרי תעשייה: תחום זה, המהווה 18% מסך כל הרכישות בשנת 2023, רשם ירידה של 7.6%. נתונים אלו כוללים:
ירידה של 0.2% בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה.
ירידה של 11.0% בענף הרהיטים.
ירידה של 12.0% בענף הלבשה והנעלה.
שירותים: נרשמה עלייה מרשימה של 9.4%, כאשר תחום זה מהווה 20% מסך כל הרכישות בשנת 2023. העלייה כוללת:
עלייה של 38.0% בענף שירותי טיסות, תיירות ואירוח.
עלייה של 19.1% בענף שירותי ממשלה ועירייה.
עלייה של 4.4% בענף הביטוח.
עלייה של 2.2% בענף פנאי ובילוי.
מתודולוגיה ונתוני רקע
הנתונים על רכישות בכרטיסי אשראי נמסרים מכל חברות האשראי הפועלות בישראל, ומחולקים לפי ארבע קבוצות רכישה עיקריות ולפי ענפי משנה בהתאם לסיווג בתי העסק על ידי חברות האשראי. ניתוח הנתונים מבוצע תוך ניכוי השפעת העונתיות והחגים, באמצעות התוכנה X-13-ARIMA-SEATS, אשר פותחה על ידי U.S Census Bureau. התוכנה מאפשרת ביצוע ניכוי עונתיות מבוסס על ממוצעים נעים בשיטה האי-פרמטרית X-13-ARIMA, וכן ביצוע ניכוי עונתיות מבוסס-מודל בשיטה הפרמטרית TRAMO/SEATS שפותחה בספרד.
השוואה בין השנים 2023-2021
בניתוח השוואתי לשנים קודמות ניתן לראות את השינויים הבאים:
בשנת 2021: עלייה של 14.9% בסך כל הרכישות.
בשנת 2022: עלייה של 5.9%.
בשנת 2023: עלייה של 1.4%.
לסיכום – הנתונים מצביעים על מגמות מעניינות בשוק הרכישות בכרטיסי אשראי. העליות בתחומי השירותים והמוצרים והשירותים האחרים מצביעות על תחזוק כלכלי חיובי, בעוד הירידה במוצרי תעשייה עשויה להצביע על שינויי העדפות הצרכנים או שינויים כלכליים רחבים יותר. הנתונים המנוכים והתחזיות מציירים תמונה מדויקת של פעילות הצרכנים בתקופה זו.
למידע נוסף ולנתונים מפורטים ניתן לעיין במטא דאטה המסופק על ידי החברות האשראי והלמ"ס.
הותר לפרסום: עובדת שב"כ ו2 אזרחים שנעצרו בחשד למסירת ידיעה סודית
תגובה אחת