בשורות טובות: 1.48 מיליארד דולר בקרן לאזרחי ישראל

הקרן לאזרחי ישראל עם 1.48 מיליארד דולר מנוהל. צילום אילוסטרציה באמצעות בינג - אודי דוד בן דוד

הרבה מענקים והטבות חולקו לאזרחי ישראל בחודשים האחרונים, אולם מסתבר שיש גם מי שחושבים עוד כמה צעדים קדימה לאורך שנים ודורות.

במידע שליקטנו עבורכם אנו מביאים בפני קהל הקוראים פרטים לגבי "הקרן לאזרחי ישראל" (המכונה גם "קרן העושר"). מדובר בקרן עושר ריבונית שמטרתה לנהל את הכנסות מדינת ישראל מההיטל המוטל על רווחים המופקים ממשאבי טבע, בהם גז טבעי, נפט ואשלג. הקרן מנהלת את הכספים המופקדים בה מתוך ראייה כלכלית ארוכת טווח במטרה להשיא את תשואת הכספים הנמצאים בקרן ולאפשר את המשך קיומה של הקרן לדורות הבאים. על פי חוק הקרן לאזרחי ישראל, עם אישור חוק התקציב השנתי יועבר סכום ההקצאה השנתי מחשבון הקרן לאוצר המדינה.

מתוך הכנסות הקרן הכסף מועבר לאוצר המדינה לטובת אזרחי ישראל

הקרן לאזרחי ישראל עם 1.48 מיליארד דולר מנוהל. צילום אילוסטרציה באמצעות בינג - אודי דוד בן דוד
הקרן לאזרחי ישראל עם 1.48 מיליארד דולר מנוהל. צילום אילוסטרציה באמצעות בינג – אודי דוד בן דוד

סכום ההקצאה השנתי, הוא הסכום שמעבירה הקרן לאזרחי ישראל, מתוך הכנסותיה, לאוצר המדינה. הקצאה זו היא מימוש של אחת ממטרותיה המרכזיות של הקרן – לאפשר למדינה במשך דורות רבים ליהנות מפירות גילוי משאבי הטבע בשטחי ישראל.

בהתאם להוראות החוק, סכום ההקצאה ישמש, כחלק מתקציב המדינה, למטרות חברתיות, כלכליות וחינוכיות. ייעוד סכום ההקצאה נכלל בהצעת הממשלה במסגרת הצעת חוק התקציב השנתי שמגישה הממשלה, והוא נדון, במסגרת הכנת חוק התקציב לאישור מליאת הכנסת, בוועדה לפיקוח על הקרן בכנסת. יובהר כי הקרן איננה מעורבת בייעוד סכום ההקצאה לשימושים השונים ובחלוקתו בין השימושים. תפקידה של הקרן מתמצה בהעברתו למדינה.

סכום ההקצאה השנתי מועבר לאחר אישור ישירות לאוצר מהקרן לאזרחי ישראל

נוסחת חישוב סכום ההקצאה השנתי נקבעה בחוק ולאחר חישובו, על ידי מחלקת הניהול של הקרן, מועצת הקרן מאשרת את החישוב ומורה על העברת הסכום לאוצר המדינה.

נוסחת חישוב סכום ההקצאה, בעשר השנים הראשונות לפעילות הקרן, היא עבור השנה הראשונה לפעילות הקרן סכום ההקצאה השנתי הוא 3.5% מסך ההכנסות שהיו לקרן ביום תחילת פעילותה (1 ביוני 2022). עבור השנה השנייה ועד השנה התשיעית לפעילות הקרן סכום ההקצאה השנתי יהיה 3.5% משווי הנכסים שניהלה הקרן בסוף השנה הקודמת שלגביה אושר הדוח הכספי השנתי של הקרן.

אחרי 10 שנים ראשונות עוברים למכפלת התשואה הריאלית

החל מסיום התקופה האמורה של 10 השנים הראשונות, נוסחת חישוב סכום הקצאה השנתי היא מכפלת התשואה הריאלית (שיעור התשואה הנומינלי בניכוי שיעור האינפלציה השנתי) הממוצעת שהניבו השקעות הקרן בעשר השנים שקדמו לאותה שנת כספים, בשווי הנכסים שניהלה הקרן בסיומה של השנה הקודמת, שלגביה אושר הדוח הכספי השנתי. זאת, בכדי להימנע ממצב בו הקרן שוחקת את נכסיה, ובכדי להמשיך את קיומה לדורות הבאים.

סך הכסף המנוהל כרגע 1.48מיליארד דולר עם תשואה שנתית של 11.8% כשמתוך הכסף כ 5% מזומן, 36% באגרות חוב ו 59% במניות.

שיפור משמעותי לאיכות החיים של האזרחים

ברקע חשיבות סיוע ממשאבי הטבע, ניכר שכל רכישה של משאבים כמו גז טבעי, נפט, חשמל מהגלי, ואנרגיות מתחדשות יכולה להביא לתוצאות מכובדות יותר ולשיפור משמעותי באיכות החיים של האזרחים. כל כך חשוב להשקיע באנרגיות מתחדשות ולפתח טכנולוגיות חדשות שתורמות להפחתת התלות במשאבים פוטנציאליים שאוזלים בזמן.

אחד מהיתרונות העיקריים של השקעה בכספים ממשאבי הטבע הוא היכולת לקדם עשיית שימוש נבון יותר ולהפחית את ההשפעה הסביבתית השלילית. בניית תשתיות ירוקות, תומכת בצמיחה אקונומית אך מקדמת גם בריאות ואיכות הסביבה. כמו כן, השקעה זו יכולה לקדם יצירת יותר מקורות עבודה בתחומי טכנולוגיה חדשנית וסביבתית, מה שמעורר את הכלכלה ומבטיח את יציבותה.

פעילים יותר בכלכלה ומקבלים הזדמנות להשתמש במשאבים

למעשה, זרימת כספים ממשאבי הטבע לאזרחים מקדמת איכות חיים ומסייעת להם להפוך לפעילים יותר בכלכלה. כאשר הם מקבלים הזדמנות להשתמש במשאבים האלו ליתרונם האישי והמקצועי, הם יכולים להפיק את המרב מהפוטנציאל הטבעי של הארץ. זה מבטיח דמוקרטיה כלכלית יותר, שבה גם האזרח הפשטני יכול להשתתף ולתרום.

עוד נקודה חשובה היא השוויון החברתי. השקעה במשאבים טבעיים מאפשרת לאזרחים מכל השכבות החברתיות ליהנות מהיתרונות של העושר הטבעי. זה מקדם שוויון כלכלי ומסייע בהפחתת הפערים החברתיים.

לכל דבר יש שני צדדים, וגם כאשר מתנים כספים ממשאבי הטבע לאזרחים יש פוטנציאל סיכון. השימוש הלא אחראי או ההשתמשות השימושית מדי במשאבים יכולה לגרום לפגיעה בסביבה ובתרבות. לכן, חשוב לנהוג באחריות ובקפיצת עין לתכנון ריבוי ושימוש נבון של המשאבים, כדי להבטיח את הרווחתם של כלל האזרחים בעתיד.

המאבק הצליח: אלירן מזרחי יקבל הלוויה וקבורה צבאית לאחר בדיקה נוספת – פרסום ראשון

 

4 תגובות

  1. שניתנו לכל מי שאין לו דירה סכום נכבד לקניית דירות
    לא ייתכן שיש הרבה כסף בקרנות. ואנחנו לא מקבלים דירות קבע.
    אני חייה בשכירות כי המדינה מכרה לי את הביית ונשארתי ללא קורת גג. ואני חייה בשכירות גבוהה. תנו לנו אפשרות לכבוד עצמי

  2. השנה החליט שר הבטחון להחרים את התקציב לשי ליום הזכרון, ולתת אותו – לא ליתומי צה"ל שבגרו ולא מקבלים שום תמיכה מהמדינה. לא אם הם רווקים שצריכים לשכור דירה אן נשואים שעובדים ומשלמים מקסימום מיסים, כי לא מורידים לאבא מס על ילדים עד גיל 18.

    למי הוא תרם את הכסף, בלי לשאול את המשפחות השכולות הוותיקות? למפונים. לפעילות חברתית ועוד.
    חוצפה.
    וארגון אלמנות ויתומי צה"ל דורש מיתום מעל 18 דמי חבר. 44 לחודש. אם ירצה לקבל מתנה קטנה או מילגונת חד פעמית ללימודים.
    לפני כמה שנים קמה ועדה בכנסת. בעידוד ח" כ יקר. דרוזי. הוועדה לא התקדמה לשום מקום.
    איזה שר מתעניין ביתומי צה"ל?
    יותר מעניין לעצור יהודים ולמלא את הכלא בלי שיישאר מקום למחבלים. יותר מלהיב לקחת 400 שוטרים מובטלים בשביל להרוס בית של יהודי, במקום לעודד בחוק הסדרה ועזרה לישובים יהודים צעירים. להציע לצעירים דירה להשכרה. בירושלים אובישוב קיים, במקום מאחזים לזכר יהודי שנרצח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן